Gist kun je niet maken. Gist is een levend organisme, dat je wel kunt vermeerderen. Je moet er dan voor zorgen dat het gist voldoende voedingsstoffen heeft en het zichzelf niet doodt met zijn eigen afvalstoffen (alcohol).

Het op grote schaal vermeerderen van gist is een specialistisch klusje. Wel is er van dat "sociale deeg", waar je zelf steeds ingredienten aan toevoegt, en vervolgens in porties verdeelt. Die porties deel je uit aan kennissen, die het deeg met gistcultuur weer verder opkweken, tot ze het zelf weer verder kunnen verdelen. Herman, heet dat geloof ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herman de vriendschapscake:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_de_vriendschapscake
bamibal
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Herman, het vriendschapsbrood! Ik ken het nog van een vraag een tijdje terug :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, leuk was dat.
zo deze nog steeds ergens rondzwerven?
bamibal
12 jaar geleden
Je kunt altijd zelf een nieuwe Herman starten:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=18965

Andere antwoorden (1)

Je kunt zelf biergist kweken, leuk om te doen, maar een hele klus, je hebt er ongeveer een half laboratorium voor nodig:

Gist kweken - brouw-bier.nl
www.brouw-bier.nl/praktijk/gist/ - In cacheVergelijkbaar
15 mei 2011 – Zelf biergist kweken en je eigen gistbank opzetten. ... Bier maken, Brouwerijen, Leveranciers, Organisaties, Werkstuk ... Zelf gist kweken is leuk werk. Het heeft ook een voordeel, dat je zo altijd je eigen voorraad aan ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kweken wel ja, maken niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch stukje huisvlijt;-)