is ingevroren fruit geschikt voor het maken van halva jam ?

voor het maken van jam zijn niet alle produkten tegelijk verkrijgbaar.
kun je alle soorten fruit invriezen en ontdooien wanneer je ze nodig hebt?
pruimen, bosbessen ,aardbeien etc. etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
15.3K

Het beste antwoord

ja je kan bevroren fruit gebruiken om halva jam te maken ,als je 500 gr.bevroren fruit heb dan doe je de helft dus 250 gr.van geleisuiker er bij ,je zet het fruit met een bodempje water op en laat dit dan 3 min. koken zo dat het fruit kapot gaat ,haal de pan van het vuur doe de suiker er bij roer dit goed en laat dit nogmaals 3 a 4 min. koken doe dit mengsel in schoon gemaakte potjes en zet de potjes op zijn kop en laat dit afkoelen ,als het afgekoeld is zet je ze weer recht
het is verstandig de jam in de koelkast te bewaren. Halfzoete jam is minder lang houdbaar, 3-6 maanden en ook nog niet geopende potten moet u in de koelkast bewaren.ook als de pot eenmaal geopend is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, van gevroren vruchten kun je jam maken. Je moet er alleen rekening mee houden , dat het pectine gehalte van de vruchten minder zal worden door her vriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ingevroren fruit gebruiken alleen dan is het minder gezond. Als je fruit infriest gaan de meeste goede stoffen/ vitamines verloren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog.., het is beter om jam en sausen te maken van ingevroren vruchten. De smaak
Is beter en de binding is beter. Kwam niet logisch over op mij, maar toch is het zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt goed bevroren vruchten gebruiken voor jam/confiture te maken. Let wel op dat je geen overrijp ruit neemt, dit kan een bittere smaak geven. Ze geleren ook moeilijk of zelfs niet.
Een tip; Bevroren vruchten kun je met vers fruit mengen zonder ze eerst te ontdooien. Haal ook eerst de pitten eruit en vries ze niet net gewassen en nog nat in.
Dep ze eerst af met keukenpapier voor je ze invriest. Weeg ze ook voor je ze invriest, het is van belang voor de hoeveelheid suiker.

In principe wordt fruit voor taartvulling, confiture en jams niet ontdooid. Het ontdooien gebeurt tijdens de bereiding zelf.
Heb je een bepaald recept dat je wilt volgen, neem dan bij bevroren fruit zo'n 10 % meer vruchten omdat bevroren fruit minder pectine bevat en de pectine zorgt juist voor het geleren van de jam. Je kunt natuurlijk ook iets meer geleisuiker nemen als je van zoet houdt.
amc