Wat is de standaardmaat in milliliter voor opscheplepels?

Bij aanbevelingen als de schijf van vijf hebben ze het over een bepaald aantal opscheplepels per dag. Maar de opscheplepels die ik in huis heb verschillen gigantisch, de een is echt meer dan 2 keer zo groot als de ander.
Hoe groot is een standaard opscheplepel?

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij andere lepels heb je een officiële maat die bedoeld wordt in recepten en aanbevelingen, zoals dat een eetlepel 15 ml is, een theelepel 5 ml en een cup 235 ml. Dit zoek ik dus ook voor een opscheplepel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Er is geen standaardmaat voor opscheplepels omdat je verschillende opscheplepels hebt. Zo heb je er een voor aardappels, groente, jus, soep enz.

Een groentelepel is ongeveer 50/60 gram groente per lepel, uitgaande van groente zoals sperzieboontjes.
Dus 3á4 groentelepels is ongeveer 200 gram groente.