hoe komt het dat eieren verschillen van grootte?en zit er verschil in qua smaak?

heeft het met leeftijd te maken?of voedsel?,ik kies toch vaak de grote eieren omdat je dan meer ei hebt maar is dat wel zo verstandig gedacht?Zijn kleine eieren toch beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (2)

de ene kip legt grotere eieren dan de andere,ook de leeftijd heeft ermee te maken omdat kippen de eerste weken duidelijk kleinere eieren leggen. verder is het ras van de kippen van belang, een kip van een groter ras legt ook grotere eierenen bruine eieren zijn dan ook vaak iets groter dan witte.(de bruine eieren leggende kippen zijn over het algemeen iets groter)
de smaak word wel weer beinvloed door het voer wat de kippen eten, de eieren uit de zelfde stal (voerbak ) smaken allemaal hetzelfde.(ongeveer)ook al kan de maat uiteenlopen. kleine eieren zijn niet beter of slechter dan grotere ze zijn alleen kleiner,en witte eieren smaken ook niet anders dan bruine ,indien hetzefde voer word gegeven,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kippen ei ,is een kippen ei.
Of dat nu bruine , witte, of zwarte kippen zijn.
Wel lijkt het dat eieren van krielkippen lekkerder zijn.
Dat hoor je wel eens.
Wel is er heel groot verschil waar de kippen zitten.
Kippen uit een legbaterij, krijgen computergestuurd voer.
Dus nooit te veel of te weinig.
De samenstelling is zo gemaakt om zo veel mogelijk eieren te krijgen.
Kippen die los lopen in een grote schuur, met speciaal voer leggen eieren die lekkerder zijn.
Kippen die vrij buiten lopen en allerlij kruiden en insecten kunnen eten leggen zeer smakelijke eieren, waarvan de dooier meestal donker geel of zelfs oranje is.
Daar een zachtgekookt eitje van is smullen.
Dat ze verschillen van grootte heeft te maken met de grootte van de kip en of de kip net eieren begint te leggen, de eerste zijn soms kleiner.
Maar de grootte heeft geen invloed op de smaak.
Misschien die van de krielkippen.