Waarom zijn rokers bijna altijd koffie- en geen theedrinkers ?

Dit is een vraag die me te binnen schoot bij de 'aanname-vragen' en hoewel ook deze aanname ongetwijfeld geen 100 % is, (ik ken ook koffiedrinkende nietrokers en , beduidend minder, rokende theedrinkers) , valt het me toch heel vaak op. Is er een verband ? En waardoor zou dat veroorzaakt kunnen worden ?

Bron : dagelijkse waarneming in eigen omgeving

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijke aanname, want ik ben theedrinker en roker en DUS slaat het helemaal nergens op. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik dus ook in de vraagstelling al meegenomen ;-)
Kijk maar eens goed om je heen ; het verband is niet 100 % maar wel meer dan 50/50, dus er lijkt wel een soort verband te zijn. De vraag is : welk ? Of we een sluitend / bevredigend antwoord gaan vinden weet ik niet, al heb ik inmiddels wel wat theorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maakte ook maar een ironisch grapje. Alsof, omdat ik theedrinker en roker ben, de complete aanname van 'bijna altijd' dan maar niet meer geldig zou moeten zijn. ;-) Maar even serieus: Ik meende de aanname die je doet ook al wel een gestaafd te hebben gezien door ervaringen, maar of mijn ervaringen een goede afspiegeling zijn weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het kan ook net de kring zijn waar je in zit natuurlijk.

Het beste antwoord

Rokers en koffiedrinkers zijn vaak mensen die iets extra's zoeken in hun leven om zich zelf op te peppen.
Zowel roken als koffie is een verslaving.
Als dat eenmaal in je leven aanwezig is , krijg je het zomaar niet weg, want dan ga je de oppeppende reactie ervan missen.
Even een bak koffie en ik kan er weer tegen , hoor je vaak.
Zo ook met het sigaretje.

Theedrinkers zijn vaak mensen die wat bewuster met hun lichaam om gaan , eten gezonder en roken meestal niet.
Het is meestal een geheel ander slag mens.
Ze kunnen vaak totaal niet begrijpen waarom de ander gewoon door gaat met koffie drinken en roken, terwijl iedereen inmiddels weet dat het schadelijk is voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuf snuf....ik vrees dat ik hier toch een klein stukje waardenfascisme ruik.....
De preoccupatie met gezondheid begint wel een beetje als patroon naar voren te komen dus de link zou wel kunnen kloppen; dat rokers en koffiedrinkers wat 'relaxter'/ ontspannener in het leven staan. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Ed
Ben het niet helemaal met je eens. Ben zelf een koffiedrinker en toch een gezondheidsfreak. Ik ken meer (best veel) van dit soort mensen. Voor mij geldt: Eerst een kopje koffie, daarna begint de dag pas. Roken doe ik gelukkig niet.
@ Marleen
Ik ken zeer gestreste mensen (op het neurotische af) die en roken en koffie drinken en zeer relaxte mensen die thee drinken en bewust eten. Uiteraard ook andere combinaties. Als je nieuwe aanname wordt dat rokers en koffiedrinkers relaxter in het leven staan dan theedrinkers, kan ik daar niet in meegaan. Wel ben ik het met je stelling een dat de meeste rokers koffiedrinkers zijn en geen theedrinkers zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel hier natuurlijk nadrukkelijk NIET relaxter in gedrag of mate van ont-inspanning maar zuiver de omgang met ' gezondheidsissues'. Dat daar wat minder krampachtig of kritisch of zo je wilt lakser of nonchalanter mee omgegaan wordt / over gedacht wordt. Waarbij ik rustig wil toegeven dat ik een fervent aanhanger ben van de stelling je moet toch ergens aan dood. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, toch ondanks alles het beste antwoord, althans het antwoord waarin ik me het meest kan vinden, al zou ik exact hetzelfde effect natuurlijk met totáál andere termen beschrijven, en het woord verslaving al helemaal niet in de mond nemen.
Daarvoor speelt de eigen keuze een te grote rol in dit soort ' verslavingen' . En het is ook zo psychisch als wat natuurlijk ; ik knap ook helemaal op van een bak decafe, en een niet-gerookte shot nicotine (e-sigaret, snus of kauwgum) doet me niks :lol:. Dus ondanks de discutabele terminologie wel het beste antwoord op de vraag.

Andere antwoorden (7)

Omdat cafeïne en nicotine erg op elkaar gelijkende stoffen zijn. Theeïne en cocaïne die in dezelfde familiegroep vallen zijn erg tegenstrijdig aan de eerste twee genoemde...

Wellicht zit daar de redenering dat rokers vrij veel koffiedrinkers zijn. Ik ken overigens best veel mensen die roken en thee drinkers zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theïne = cafeïne
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let wel: een kopje thee bevat gemiddeld 30 milligram cafeïne, een kopje filterkoffie levert gemiddeld 75 milligram cafeïne.
Sensualiteit wordt - o.a. - bevredigd door roken en koffie, niet door thee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat is slechts mijn eigen theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn gevoel is het een kwestie van smaak, letterlijk dan.
Ik ben een echte theedrinker, mijn hele leven al.
En ik heb in mijn hele leven 2 jaar gerookt, waarvan 1 jaar kleine sigaartjes.
De thee daarbij smaakte meteen niet meer, terwijl het prima met de koffiesmaak samen ging.
Nog steeds voelt thee en roken raar bij-elkaar en roken- koffie, echt veel beter.
Soms als ik bij mijn zoon ben(hij rookt nog wel) pak ik even een sigaretje, en dan gaat de thee meteen weg.
Thee heeft een subtielere smaak en wordt door het roken overheerst, bij koffie lijkt dat wel anders (niet dat je dat altijd tegelijk doet natuurlijk).
Overigens in de jaren dat ik in de gezondheidszorg werkte waren er heel veel theedrinkende rokers! Maar ik vond het niet lekker samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie vaker vrouwen thee drinken dan mannen, mischien is dat het verschil onder de rokers? Er zijn overigens ook heel veel vrouwen die koffie drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring kom ik tot de volgende beredenering;
Roken heeft een kalmerend effect, koffie een stimulerend. Samen brengt het een persoon in zekere zin in een betere balans dan wanneer men een van beidde nuttigd.
Dat neemt niet weg dat beidde niet gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien de smaak van thee veel subtieler is dan die van koffie en roken de smaak pappillen en geur receptoren verdooft denk ik dat de smaak van thee bij rokers niet aankomt, en de veel robustere smaak van koffie komt er wel doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eene gif roept om de andere op.