Uit Wikipedia, de vrije ency: 'Het in de druiven aanwezige wijnsteenzuur kan reageren met kaliumionen aanwezig in wijn. Daarbij wordt kaliumtartraat gevormd, in de vorm van kristallen. Het voorkomen van deze kristallen zegt niets over de wijnkwaliteit (hoewel sommigen beweren dat de kristallen op lekkere wijn wijzen). Het komt vooral voor bij wijnen die grote temperatuursschommelingen hebben ondergaan. Het kaliumtartraat is één van de weinige onoplosbare kaliumzouten!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijnsteenzuur is een stof op zich, niet een mengsel met verschillende ingrediënten. Nee dus, er zit geen alcohol in.

'Wijn' zit in de naam omdat deze stof voorkomt in wijn. Niet omdat wijn een ingrediënt zou zijn van deze stof.