Horen groene en zwarte olijven tot dezelfde soort?

En zo ja, waarom smaken zwarte olijven dan minder sterk als groene? Je zou immers verwachten dat een olijf die langer aan de boom heeft gehangen (= zwart) langer gerijpt heeft en dus sterker van smaak is als een jongere vrucht (= groen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De groene olijven zijn eigenlijk de onrijpe vruchten. De zwarte zijn dan ook zachter en wat sterker van smaak.

De olijf die wij kennen is eigenlijk één soort, Olea europaea (olijfboom). Deze is wel door kruising in zeer veel varieteiten te verkrijgen. Afhankelijk van de varieteit en plaats kunnen er smaakverschillen ontstaan.

Maar smaakverschillen zullen vooral ook onstaan door de behandeling. Je kunt olijven niet zo eten, ze moeten minstens een jaar in een zoutbad. het productieproces bepaalt grotendeels de smaak naast of je groene (onrijpe) of zwarte (rijpe) vruchten gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Griekenland alleen al wordt minstens 6 variëteiten gebruikt: elitses (klein van formaat, met weinig vruchtvlees), kalamata (grote zwarte olijf), thasos, Ionische groene en throumpes (gerimpelde olijven). De gebruikte varieteit is ook van invloed op de smaak.

Toegevoegd na 5 minuten:
En om het nog verrassender te maken: je kunt van groene ook zwarte olijven maken via een oxidatieproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is dezelfde olijf, groen "onrijp" zwart "rijp" geplukt. Smaak ligt eigenlijk veel meer aan de manier waarop ze op smaak gebracht zijn. Van de boom zijn ze eigenlijk niet eetbaar, mijn vriendin is daar in Griekenland zelf achter gekomen :P . Ik vind zwarte persoonlijk "sterker" smaken maar dat is misschien omdat ik ze minder lekker vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt. Naast het productieproces zal ook de varieteit van invloed zijn op de smaak.