moet ik het koelelement. Boven of onder in mijn koelbox leggen. Mijn vrouw zegt boven. Ik zeg onder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Tussen de produkten in, zodat de kou alle kanten op kan. Het is wel zo, dat koude lucht altijd daalt en warme lucht stijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bovenin, zo kan de koude lucht die langs je element stroomt dalen en al je voedingswaren bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder. Warmte stijgt Naar boven waardoor het koelelement sneller zou smelten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het sneller smelt betekent dit dan niet dat het precies doet waarvoor het bedoeld is namelijk kou afgeven (of warmte opnemen)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is niet of het koelelement warm wordt, maar of het éten warm wordt. Volgens deze logica zou je het koelelement het beste in 15 lagen aluminiumfolie kunnen wikkelen. Dan heeft het eten er niets aan, maar gelukkig smelt het element niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog beter, laat het dan thuis in de vriezer liggen.
Warme lucht stijgt (bovenin is het element dus sneller warm) en koele lucht daalt (het element is niet optimaal).

Van een koel element komt kou af, die kou straalt als het ware... dus om "zoveel" mogelijk te koelen is het midden de beste positie in dit geval. Overigens is dat ook de gulden middenweg voor je vrouw en jezelf ;)

Toegevoegd na 35 seconden:
en koele lucht daalt (het element ONDERIN is niet optimaal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, het element gaat bovenin het eerste antwoordal klopt..voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warme lucht stijgt. Als je warme lucht wilt koelen in je koelbox, moet je die dus bovenin de koelbox aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn mening is doe ze zowel onder als bovenin, dan word alles gekoeld totaan het midden, krijgt het koelte zowel van onder als van boven, wij deden er dan ook aan de beide zijkanten 1 dan blijft alles goed koel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals uit veel antwoorden al blijkt: bovenin. Koude lucht daalt, warme lucht stijgt. Van een bovenin geplaatst element zakt de kou omlaag. De warme lucht wordt door de zakkende koude lucht omhoog gedrongen, komt bij het element en koelt daar ook af.
Onderin doen heeft geen zin, dan blijft de kou onder hangen en de warmte boven. Je kunt eventueel een heel plat element nog aan de zijkant erbij doen, als extra koeling. Maar meestal kost dat zoveel ruimte, dat je dan weinig eten en drinken meer mee kunt nemen.

Ik weet niet hoe het met de huidige generatie koelboxen is, wij hebben hier nog twee ouwetjes uit de jaren 80. Daarvan zijn vreemd genoeg wanden en bodem opgevuld met isolatiemateriaal en het deksel is gewoon hol. Lucht isoleert wel, maar niet genoeg. Wij leggen dus ook altijd nog iets (deken, kleding, handdoeken) boven op de koelbox. Bovendien moet je hem altijd in de schaduw zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antwoord van de expert!

Gebruik bij koelen van versproducten in een koeltas of koelbox de stelregel 1 op 10.
Als u een 6 liter koelbox of koeltas heeft, gebruik dan een (1) Flexible Ice element: dit element weegt gevuld zo’n 600 gram.
Is uw koelmedium groter, gebruik dan meerdere elementen ! Simpelweg is het natuurlijk altijd zo: hoe meer elementen u gebruikt hoe langer de koelbox of koeltas effectief is.

Vergeet niet dat koude lucht daalt: dus leg het Flexible Ice element altijd bovenop de goederen.

Vergeet niet dat de isolatie-kwaliteit van de koelbox of koeltas voor het grootste gedeelte bepalend is of de koude binnenin gehandhaafd kan worden .