Is basterdsuiker gezonder dan kristalsuiker?

Ik ken de verschillen redelijk tussen basterdsuiker en kristalsuiker, maar het word mij nergens duidelijk welke van deze twee nou gezonder is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

nee want basterd suiker is wittesuiker met een toevoeging
Basterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker (indien het de bruin gekleurde variant betreft) genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Daarbij kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, basterdsuiker is niet gezonder dan kristalsuiker. Basterdsuiker wordt bekomen door aan een fijne witte suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Dan kan er ook nog melasse en karamel worden aan toegevoegd om hem wat meer smaak te geven. Basterdsuiker bevat meer water dan kristalsuiker. Daardoor droogt het gebak minder snel uit als je basterdsuiker ipv kristalsuiker gebruikt. Maar gezondheid heeft er niets mee te maken dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Invertsuikerstroop of invertsuiker is een mengsel van gelijke delen glucose en fructose. Deze suiker kan ontstaan door een saccharose stroop te koken met zuren. Deze stroop krijgt nu de volgende eigenschappen:
— kristalliseert moeilijk uit (afhankelijk van de gebruikte hoeveelheidzuur);
— kleurt snel bij verwarming;
— trekt vocht aan.
In alle produkten die naast suiker en vocht een hoeveelheid zuur bevatten, kan ,,inversie” ) optreden. Basterdsuiker: bevat een gering percentage invertsuiker; dit wordt tijdens de bereiding op de suikerfabriek in de vorm van een geïnverteerde stroop aan fijne castorsuiker toegevoegd. Resultaat: basterd heeft een vloeiende bakaard, kleurt sneller dan melissuiker. Produkten die basterdsuiker bevatten trekken gemakkelijk vocht aan.
Vroeger was basterdsuiker een suiker die minder geraffineerd was dan kristalsuiker het werd gemaakt van suikerriet. Maar tegenwoordig word basterdsuiker gemaakt van geraffineerde suiker (kristalsuiker) waaraan later melasse en kleurstoffen worden toegevoegd. Afhankelijk van het soort melasse dat hiervoor word gebruikt kunnen er meer vitaminen, mineralen, sporenelementen en vezelstoffen in deze suiker zitten. Naar het schijnt bevat basterdsuiker uit de reformwinkel de meeste van deze stoffen.
Gezonder, ja, in een hele kleine mate, maar het blijft suiker en daarbij is overvloedig gebruik ten alle tijden af te raden. Als je meer vitaminen, mineralen et cetera binnen wilt krijgen kun je je beter richten op fruit en groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!
"Witte suiker is een van de ongezondste voedingsstoffen. Het kan leiden tot een verzwakt immuunsysteem, stress op de pancreas, het onttrekt belangrijke vitaminen en mineralen aan je lichaam, het verlaagt het vermogen van het lichaam om toxinen te elimineren, het draagt bij aan gezondheidsproblemen en heeft geen voedingswaarde. Dit is het in het kort"

Toevoegingen aan de witte suiker geven die wat meer smaak en een bruine kleur, waarna suiker ineens basterdsuiker wordt genoemd.

Maar waarschijnlijk zal de 'Kennispartner' van GV hier nog een (prominent) antwoord op gaan geven....