Kun je van extra-vezelrijk brood last krijgen van een soort pijn in de buik ?

Sinds vorige week zijn we hier begonnen met een nieuw type brood,zoals in deze vraag beschreven,verder bevat het (veel) minder zout. Nu blijkt,dat we er (beiden) niet goed tegen kunnen,want allebei hebben we ongeveer dezelfde symptomen. Heel diep onder in de maagstreek is het nét of er een zware steen ligt,wat er maar niet uit wil. Opvallend is dat we veel vaker moeten poepen op één dag .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan. je darmen zijn hier nog niet aan gewent terwijl het heel gezond is. Probeer het volgende een, wissel het vezelrijke brood af door ook brood te eten wat je darmen al kennen. Voer dan langzaam de hoeveelheid vezelrijk brood op, zodat je darmen niet meteen op volle toeren moeten werken maar een langzame overgang hebben.
Ook de maag kan dan langzaam wennen, want het vezelrijke brood is wel heel gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Zoekertje,
Gewoon doen en je zult merken dat de maag en darmen het gewoon gaan vinden.
Je kunt het vergelijken met elke dag plotseling bruine bonen gaan eten, dat vinden je darmen ook niet prettig.
Bovendien is het voor de lijn ook nog beter omdat vezelrijk brood veel meer vult dan al die lichtere soorten.
Eventueel beginnen jullie met maar een halve boterham.
Heel veel succes ermee en niet te snel opgeven.

Andere antwoorden (3)

Die vezels zorgen voor een sterke beweging voortgang (peristaltiek) in je darmen. Dat kan je zeker voelen. Test maar: een week terug naar jullie vorige broodsoort en het zal weg zijn. Ik denk dat dit , omdat het bij jullie beiden is, zeker de oorzaak zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar op zich is vezelrijk brood natuurlijk wel heel gezond. Jullie maagdarmstelsel is er alleen nog niet aan gewend. Je darmen moeten ineens veel harder werken, wat goed voor ze is. Dus misschien kun je proberen het nog een poosje vol te houden en te kijken of het over gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene vezel is de andere niet. Sommige mensen hebben moeite met een overmaat aan vezels uit granen. Kijk eens of je dat probleem ook hebt met Colon Clean, meestal wel in natuurvoedingswinkels te koop. En vergeet vooral niet om een paar glazen water extra te drinken als je meer vezels eet.