Mijn moeder komt net uit de Albert Heijn, en ze heeft Bosvruchten Fondantcake gekocht, het is roze dus volgens mij roze koek. Zitten er luizen in?

Er word gezegd dat er in roze koek luizen zitten.
Klopt dit, of is dit maar geklets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ook niet weten hoe je eten gemaakt wordt anders lust je het niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie, top reactie mensen zouden zich juist bewust moeten maken van wat ze eten.

Het beste antwoord

Roze koeken worden gekleurd met karmijn. Deze kleurstof wordt gewonnen uit de schildluis inderdaad. Het bloed van die beestjes wordt opgevangen en geconcentreerd. Het is een krachtige kleurstof die veel wordt gebruikt in de voedselindustrie. Als je op een etiket E120 ziet staan, dan zijn het luizen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik had ooit begrepen dat het de gemalen schilden zijn maar verder schijnt het inderdaad te kloppen (het komt van schildluizen), ik dacht ook dat het een broodje aap verhaal was maar er zijn zoveel verschillende beschrijvingen over te vinden, ook op betrouwbare sites dat het wel waar moet zijn.

één voordeel: ik krijg nu alle rode m&m's want mijn kinderen moeten ze ook niet meer.
en ik denk: ik heb ze 20 jaar gegeten en er niks van gekregen (dat krijg je ook niet) dus ik eet ze gewoon
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn inderdaad lekker, maar het idee dat je een stukje schildluis in je mond propt.. brrrr!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag me dan meteen af, waardoor de kleuren groen en geel komen....enneh...blauw enenen..... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik Loenie, maar niet zo goed duidelijk gemaakt..
amigo
13 jaar geleden
Loenie heeft gelijk, ik had uit het hoogd geciteerd en wist nog dat ze ook wel geplet en gedroogd werden. maar de kleur schijnt in het bloed en de eitjes te zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk genoeg. Geen roze koeken meer voor mij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad geen broodje aap-verhaal, ook in de richtlijnen van de EU met criteria waar E120 aan moet voldoen staat het: "Karmijn en karmijnzuur worden verkregen uit extracten (in water, alcoholwater of alcohol) van cochenille dat bestaat uit de gedroogde lijfjes van het vrouwtjesinsect Dactylopius coccus Costa".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad juk juk!
amigo
13 jaar geleden
ik loop blijkbaar achter in turbo taal
wat is juk juk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juk, juk, juk betekent jakkes, vies, bah, getverderrie enz. :-)
amigo
13 jaar geleden
aaahhh dank, weer wat geleerd, ik eet ze nog wel gewoon maar denk zelf bij zo'n dikke laag roze op zo'n koek ook wel: is dat nou nog een pootje of niet, brrrrrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker, hoor..
Cochenille, karmijnzuur, karmijn, oftewel E120 kan van luizen gemaakt zijn maar het is ook mogelijk dat het chemisch gemaakt is. Niet alle roze koeken worden met cochenille rose gekleurd. Neem gewoon je leesbril mee naar de winkel om de etiketjes te bestuderen. Of niet natuurlijk, als je nog zonder kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat E120 ook synthetisch kan zijn?
Op de website van de EU staat bij de definitie uit 2008 dat het afkomstig is van het insekt, en niks over dat het ook synthetisch zou mogen zijn.
Wél heet E124 naast ponceau 4R ook chochenillerood A of New Coccine; en ik geloof dat dit een synthetische rode kleurstof is die als alternatief voor E120 gebruikt kan worden.
Zijn de regels voor E120 na 2008 nog veranderd, of bedoel jij gewoon E124?