Mijn moeder komt net uit de Albert Heijn, en ze heeft Bosvruchten Fondantcake gekocht, het is roze dus volgens mij roze koek. Zitten er luizen in?

Er word gezegd dat er in roze koek luizen zitten.
Klopt dit, of is dit maar geklets?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Roze koeken worden gekleurd met karmijn. Deze kleurstof wordt gewonnen uit de schildluis inderdaad. Het bloed van die beestjes wordt opgevangen en geconcentreerd. Het is een krachtige kleurstof die veel wordt gebruikt in de voedselindustrie. Als je op een etiket E120 ziet staan, dan zijn het luizen ;)

ik had ooit begrepen dat het de gemalen schilden zijn maar verder schijnt het inderdaad te kloppen (het komt van schildluizen), ik dacht ook dat het een broodje aap verhaal was maar er zijn zoveel verschillende beschrijvingen over te vinden, ook op betrouwbare sites dat het wel waar moet zijn. één voordeel: ik krijg nu alle rode m&m's want mijn kinderen moeten ze ook niet meer. en ik denk: ik heb ze 20 jaar gegeten en er niks van gekregen (dat krijg je ook niet) dus ik eet ze gewoon

Cochenille, karmijnzuur, karmijn, oftewel E120 kan van luizen gemaakt zijn maar het is ook mogelijk dat het chemisch gemaakt is. Niet alle roze koeken worden met cochenille rose gekleurd. Neem gewoon je leesbril mee naar de winkel om de etiketjes te bestuderen. Of niet natuurlijk, als je nog zonder kunt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100