Met een ei kan de bakker de smaak, de aard en de kleur van zijn producten berekenen.
Een ei wordt vaster en stolt onder invloed van warmte,
Bij een temperatuur tussen 60-80 graden C. heeft een ei alle goede eigenschappen van een goed BINDMIDDEL
Een heel ei, het eiwit en de dooier kunnen allen tot schuim geslagen worden met suiker. Het VOLUME zal hierdoor vergroot worden.Een heel ei 300%, het eiwit350 % en de dooier ca. 200%.
Produkten waarvan de oppervlakte wordt ingesmeerd met eigeel (met toevoeging van suiker en zout) krijgen een mooi kleurtje, doordat eigeel de kleurstof karoteen bevat.
Zo is het ook functioneel als KLEURSTOF.
Door het simpele feit dat eieren gemakkelijk kan worden uitgesmeerd en een vaste vorm aanneemt onder invloed van warmte, maakt het ook een goed KLEEFMIDDEL.
Produktendie water en vet aan elkaar kunnen binden noemen we emulgator. Dankzij hun lecithinegehalte kunnen eieren ook als EMULGATOR gebruikt worden.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danku :D ;)

Andere antwoorden (3)

Zonder ei zal het gewoon een pap blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door toevoeging van eieren door het bakmeel en door het glad kloppen, neemt het beslag lucht op en zal deze lucht tijdens het bakken gaan uitzetten wat het beslag weer laat rijzen waardoor de cake lekker luchtig wordt. Anders wordt het een soort van beton storten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei maakt het deeg luchtig en samengangend.
Denk bijv. maar aan pie-deeg, dat je zonder eieren maakt : dit is wel knapperig, maar niet luchtig.
Bovendien geeft de dooier een mooie gele kleur aan het gebak - en zoals bekend : je ogen eten óók mee...