Wat voor vet kan je het beste gebruiken in een Friteuse?

Ik heb me laten vertellen dat je gewoon zonnebloemolie kan gebruiken of nog beter arachideolie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wij gebruken altijd die grote plastic flessen met zonnebloemolie van de LIDL, dit werkt bijna net zo goed als frituurvet, maar kwa prijs kwaliteit is het een stuk beter! Ook moet ik aangeven dat we het vet sneller moeten wisselen dan met Diamant/Frituurvet, maar dan nog is de prijs makkelijk te compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om wat wijzer te worden,verwijs ik je naar...Werkwijzer frituren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je je helemaal juist laten vertellen. Beide zijn oliën waar je goed mee kunt frituren, en zijn gezonder dan hard vet.

Wellicht ten overvloede: ga niet frituren met olijfolie, en zéker niet met extra vierge olijfolie. Er zijn nog steeds mensen die dat doen omdat ze dat 'lekker luxe' vinden, maar olijfolie kan niet tegen die hoge temperaturen. Sommige bestanddelen zullen dan verbranden, waardoor je lekker luxe olie kankerverwekkende deeltjes bevat.

Toegevoegd na 3 uur:
Het ziet ernaar uit dat ik mijn waarschuwing moet nuanceren: volgens het Voedingscentrum geldt die alleen voor extra vierge olijfolie, niet voor de standaard-variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnebloemolie is werelwijd één van de meest toegepaste oliën en bevat maar liefst 60-80% meervoudige onverzadigde vetten.
De kleur is transparant lichtgeel en heeft een neutrale smaak. Kan goed verhit worden en is daarom zeer geschikt om in te frituren ( 180 graden celsius ).
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, wat je zelf het lekkerste vind moet je gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De goedkoopste: Sla olie.
Dit is een verzameling van diverse oliën. De duurste zijn vernoemd naar het zaad waar zij uitgeperst zijn. En sla olie naar zijn toepasbaarheid. Als je frituurt is het van belang dat je product niet de smaak van je olie aanneemt.(olijfolie b.v.)
Dus is het beter een zo neutraal mogelijke olie te gebruiken. Het lekkerst echter... (gebruik ik nooit meer) is ossewit. Omdat deze nu juist wel een bijzondere smaak aan je product geeft.