Wat is bloem?

Van tarwe maak je deeg, van deeg maak je pasta e.d, snap ik allemaal, maar waar komt die bloem vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Meel is gemalen graan. Het graan kan in meer of in mindere mate uitgemalen zijn; dit heet de uitmalingsgraad. Een uitmalingsgraad van 100 betekent dat 100 kilo graan 100 kilo meel oplevert. Bloem heeft een lage uitmalingsgraad (er is dus veel uit weggemalen) en het is gezeefd, waardoor zemelen en kiemdeeltjes zijn verwijderd.
Door het breken van tarwekorrels, zeven en malen ontstaan verschillende soorten bloem. De meest blanke bloem heet patentbloem. Deze bevat vrijwel geen zemelen of kiemdeeltjes. Tarwebloem is wat grauwer van kleur en bevat een kleine hoeveelheid zemelen en kiemdeeltjes. Als alle zemelen en kiemdelen van de tarwe erbij zitten, spreekt men over volkorenmeel.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een bol/zaadje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tarwe fijnmaalt krijg je bloem.

Als je bloem met water mengt heb je deeg.

Als je deeg door gaatjes perst heb je slierten die je spaghetti noemt.

Als je deeg platwalst en in lange dunne stukjes snijdt heb je mie.

Bloem komt dus van tarwe, en tarwe komt van de grote graanvelden. In Oost-Groningen zijn de meeste graanvelden in Nederland. Alleen maken ze van dit graan vooral varkensvoer voor hun eigen varkens. De bloem die wij gebruiken en waar voedingsmiddelen van worden gemaakt komen voornamelijk uit Zuid-Europa, waar de tarwe van hogere kwaliteit is.

Bron? Programma De Wilde Keuken met Wouter Klootwijk, altijd mooie uitzendingen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Uitzending over tarwe, mie en pasta wordt deze week online gezet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloem zegt iets over de fijnheid van een maalsel en wordt bij alle producten gebruikt die gemelen worden.
Zo kun je ook van kalkbloem spreken

gerrit