Ja. Er zijn trouwens ook groene eieren van kippen. Kippen met een witte oorplek geven witte eieren en met een bruin oorplekje bruine!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in elk deel van de wereld, het is pas gaan mengen toen de oorspronkelijke bleke Europese kippen werden gemengd met de donkerdere 'maleisische' kippen. In die tijd was het duidelijk: de bleke kippen legden witte eieren en de donkere kippen bruine. Nu kun je het alleen nog aan het lelletje zien.

Waarom zijn sommige eieren bruin en anderen wit?

De reden is volgens veel sites op internet dat – hou je vast – het bruine ei wordt gelegd door een bruine kip en het witte ei door een witte kip. Dat lijkt op het eerste gezicht te kloppen. De donkere Barnevelder kip legt bijvoorbeeld bruine eieren. Leuk antwoord, maar iets te zwart-wit.

Wat we kennen als een ‘kip’ (Gallus gallus domesticus) is eigenlijk een verzamelnaam voor een grote groep rassen. De verschillen tussen kippen zijn enorm, de zwaarste rassen zijn wel twee keer zo zwaar als de lichtste. Kleur en tekening kunnen verschillen van spierwit tot donkerbruin en alles daartussen.

De oorspronkelijke Europese kippen waren bleek, maar werden gekruist met kippen uit India en Pakistan (verwarrend genoeg Maleisische kippen genoemd). Daardoor ontstonden donkerdere kippenrassen.

Puur witte en puur rode of bruine rassen zijn zeldzaam tegenwoordig, kippen hebben ingewikkelde tekeningen. Vandaar dat kippenboeren kijken naar de lelletjes van een hen. De kleur daarvan is een goede indicatie welke kleur de eieren zullen krijgen. Donkere lellen geven aan dat de kip donkere eieren zal leggen, lichtroze lelletjes dat er straks witte eieren in het mandje liggen.

Neem de Ukkelse baardkriel, een (vaak) donkere kip met lichtroze lelletjes. Die legt witte eieren. De witte Delaware daarentegen, heeft een donkere lel en legt donkere eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet of het waar is maar ooit heb gehoord dat er ook bijna zwarte eieren bestaan. Wie weet dit??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me een goede nieuwe vraag voor goeievraag!