Bokkenpootjes met koffievuling;

Je hebt nodig;

7 eiwitten,
175 gr. witte basterdsuiker,
100 gr. gemalen amandelen,
kaneel,
geraspte citroenschil,
150 gr. geschaafde amandelen,

Voor de vulling;

150 gr. boter,
75 gr.poedersuiker,
2 eetl koffiepoeder van oploskoffie.

Voor de garnering;
gesmolten pure chocolade ( boven een pan heet water)
of een zakje chocofix.

Sla de eiwitten met een snufje zout, in een vetvrije kom, zo stijf dat je pieken krijgt als je de mixer eruit haalt. Doe er geleidelijk steeds wat suiker bij terwijl je mixt.
Je moet de kom op zijn kop kunnen houden zonder dat het eiwit gaat lopen.
Schep er nu de citroenrasp, gemalen amandelen en de kaneel door. Doe alles in een spuitzak en spuit er smalle reepjes van (2 bij 6 cm) op een bakblik dat je hebt bekleed met bakpapier of spuit het op ouwel (eetpapier)
Bestrooi ze met geschaafde amandelen en schuif het blik in het midden v.d. oven die je hebt voorverwarmd op 150 graden. Laat ze nu meer drogen dan bakken ong. 1- 1½ uur. Je kunt ze ook bakken op 180 graden C. dan duurt het ca 10 minuten. Ik vind ze gedroogd veel lekkerder, maar dat is persoonlijk. laat ze afkoelen op een rooster.

Voor de vulling roer je de zachte boter, de gezeefde poedersuiker en het koffiepoeder tot een soort mokkacreme.
Bestrijk de platte kant van de helft v.d.schuimpjes met de botercreme en plak ze aan elkaar met de ongesmeerde kant van de andere helft.
Doop nu de uiteinden van de bokkenpootjes in de chocolade en laat dit hard worden.

Je kunt ook een simpele chocoladeglazuur maken door 100 gr. poedersuiker te verroeren met 2 volle eetl. cacaopoeder en er enkele druppels water bij te doen.
Blijven roeren tot je een glanzend mengsel hebt.
Het glazuur moet wel zo dik zijn dat het met de botte kant van een mes goed kan worden uitgestreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergeet nog 1 zakje vanillesuiker bij de geslagen eiwitten te vermelden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zie dat ik nog een vergissing heb gemaakt, bij 150 graden bak je ze ca. 15 min, (tot de randjes bruin worden)
Je droogt ze meer bij 100 graden en je zet dan ook de ovendeur op een kier door er een houten lepel tussen te steken. Soms kan het ook 2 uur of langer duren voor ze droog zijn. Dat moet je gewoon even voelen. Ik kook zelf meer op gevoel dus kan de exacte tijden moeilijk aangeven. ;)

Toegevoegd na 12 minuten:
Het gaat trouwens ook goed met; 4 eiwitten (-m-eieren),
175 gr. poedersuiker,250 gr. gemalen amandelen en dan de smaken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel het is gelukt

Andere antwoorden (3)

Hier is een recept voor bokkenpootjes:

8 eiwitten
* 350 gr. suiker
* 300gr. amandelpoeder
* 200 gram geschaafde amandelen
* rasp van 1 citroen
* 2 pakjes vanillesuiker
Donkere smeltchocolade ( callets van Callebaut) Voldoende om de koekjes in te dompelen
Eventueel abrikozenconfituur of boterroom. Enkele eetlepels.

Bereidingswijze:

Klop de eiwitten stijf en voeg de suiker bij kleine beetjes toe. Dit kan best met een machine gedaan worden. Klop tot ze zeer stijf geworden zijn.

Voeg de andere ingrediënten al mengend bij de eiwitten, behalve de geschaafde amandelen.

Spuit met dit deeg staafjes met een lengte van 7 tot 9 centimeter lengte en een vinger dikte op bakpapier of siliconenmatjes. Bestrooi met de amandelschilfers. Laat een halfuurtje drogen.

Bak gedurende 15 tot 20 minuten in een zachte oven van 160 °C. Deze baktemperatuur is sterk afhankelijk van de oven. Laat afkoelen.

Kleef twee koekjes rug aan rug met een beetje sterk ingekookte abrikozenconfituur of chocolade. Het kan ook met boterroom. De koekjes mogen niet bruinen.

Smelt de chocoladecallets in een kom in een warmwaterbad en doop de uiteinden van elk koekje in de chocolade. De chocolade mag hoogstens 40°C warm worden.

Laat verharden op siliconenpapier. De chocolade zal anders kleven !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bokkenpootjes.

Ingrediënten:
8 eiwitten
350 gr suiker
500 gr gemalen witte amandelen
geraspte schil van 1 citroen
1 tl kaneel
3 pakjes vanillesuiker
bittere chocolade
enkele vellen ouwel

extra:
oven
spuitzak

Voorbereiding:
Sla de eiwitten met wat suiker stijf. Roer er afwisselend de overige ingrediënten door en doe het beslag in een spuitzak met een grote opening. Leg enkele velletjes ouwel op de bakplaat en spuit reepjes van 6 à 7 cm op de ouwel. Laat dit enkele uren drogen.
Bereiding:
Schuif de plaat in het midden van de op 160°C (hetelucht 150°C) voorverwarmde oven. Bak de koekjes 15-20 minuten, ze mogen niet bruin worden. Laat ze op een rooster afkoelen.
Smelt de bittere chocolade au-bain-marie en strijk steeds een beetje op de achterkant van een koekje. Plak er een tweede tegenaan (met de rug tegen elkaar). Doop de beide punten van elk bokkepootje in de chocolade en laat ze goed hard worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op de site van vt4. www.vt4.be
Bij het programma goe gebakken kun je het recept en het filmpje bekijken hoe je bokkenpootjes maakt.