Erwtensoep gemaakt, maar smaakt slap. Hoe krijg ik deze nog lekker?

Voor het eerst zelf (gisteren) erwtensoep gemaakt. Vond mezelf helemaal stoer. Ben nu aan het voorproeven, maar hij smaakt 'slap'. Moeilijk uit te leggen, maar zit eigenlijk geen smaak aan (waterig?).

Had het recept van Smulweb:(http://www.smulweb.nl/1360222/koken/recept/Hollandse-erwtensoep)

Breng de spliterwten (500gram) met 2 liter water, het rookspek, de hamschijf, laurierblaadjes en peperkorrels en zout aan de kook. Draai het vuur laag, schep het schuim van het oppervlak en leg een deksel schuin op de pan. Kook ca. 40 minuten. Maak intussen de preien (vier) schoon en snijd ze in ringen. Schil de wortels (twee), aardappels (twee) en selderijknol (1 kleine) en snijd in blokjes. Schep het vlees uit de soep en snijd in blokjes. Voeg dit met de prei, wortel, aardappels en knolselderij bij de spliterwten en kook ca. 45 minuten. Voeg de laatste 15 minuten de rookworst toe. Hak de selderij (stronk). Neem de worst uit de pan en snijd in stukken. Voeg de plakjes worst met de selderij toe en warm nog ca. 5 minuten door.

Zoals gezegd, gisteren gemaakt. Had trouwens de erwten niet gewassen, stond niet in het recept, wel op de doos zag ik erachteraf... Hij ziet er op zich wel goed uit qua structuur/kleur.

Iemand een goed idee hoe ik dit nog ga recht breien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
38.6K

Het beste antwoord

Zout, peper en maggi naar smaak toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik denk dat je er teveel water in hebt, ik heb er altijd ook veel minder water in dan op de verpakking staat.

je kan proberen er meer groente in te doen, doe er een pak soepgroenten nog doorheen, dat is ook snel gaar.
13 jaar geleden
Je kunt er een of twee (ligt aan de hoeveelheid soep die hebt gemaakt) bouillontabletten bijdoen. Dat pept de smaak behoorlijk op. Of een pakje soep. Zo'n zakje van knorr of maggi. Als je dan erwtensoep neemt, past de smaak bij jouw soep.
Als ik zelf soep maak (asperge, kippen, groenten, enz.) doe ik er toch een pakje uit de winkel bij. Anders wordt ie idd wat flauw en waterig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouillon erbij, gewoon zo'n soepblokje oplossen in een beetje heet water (dus niet in een paar liter) en er door heen roeren tot de soep op smaak is. Daarna eventueel nog peper toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wortel en aardappels maken de snert wat zoetig, weeïg. Daarom ben ik daar wat zuiniger mee dan in dit recept; één niet al te grote wortel en één aardappel is voldoende op 500 g spliterwten. Ook water kan wat minder. Eenmaal klaar kun je de soep pittiger krijgen met een extra bouillonblokje. Ik zou er verder geen fratsen mee uithalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maggi doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het recept voor Franse St-Germaine soep:
misschien een paar ingrediënten uit dit recept toevoegen ,want deze is wel dik croutons , uien ,boter , bouillonblokjes

- 500 gr spliterwten
- 200 gr mager rookspek, fijn gehakt
- 3 flinke uien (in stukken gesneden)
- 4 stokken prei (in ringetjes)
- 1 klontje boter
- 4 bouillonblokjes
- peper, zout
- 1 koffielepeltje thijm
- 1 flinke rookworst
- 200 gr verse spinazie
- Croutons
- 2 liter water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles binder met een blik soep