Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kan geen pap meer zeggen...

Als mensen veel gegeten hebben zeggen ze vaak:
"Ik kan geen pap meer zeggen".
Waar slaat dit eigenlijk op. Ik weet dat ze dan genoeg gegeten hebben.

Wie weet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je ergens weinig moeite voor moet doen om het uit te spreken is dit bij het woordje 'pap'. Het is eigenlijk meer het bollen van je wangen en uitblazen. Nou, als dat je niet eens meer lukt, dan moet je wel barstensvol zitten!
Vandaar deze uitdrukking voor het volgegeten zijn van iemand.:)

Toegevoegd na 13 minuten:
Het betekent ook dat je erg moe bent als je geen pap meer kunt zeggen. Dan ben je zo moe dat je nog niet eens je wangen kunt bollen en uitblazen.
Pap is dus het minst inspannende woord dat je kunt zeggen en als je dat al niet meer kunt.....
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt denk ik van het feit dat als je van iets heel veel gegeten hebt, je geen zin meer hebt in dat eten. Zelfs het woord staat je tegen.
Misschien stamt het gezegde wel uit de tijd dat mensen nog vaak pap aten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilde gok: vroeger placht men na een volledige maaltijd ook nog eens een groot bord pap te eten en misschien zei men dat men niet alleen geen pap meer kon eten maar zelfs niet meer zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorsprong van het woord pap ligt vermoedelijk in de natuurklank die babies voortbrengen bij het openen en sluiten der lippen. Het eten van pap vereist geen bekwaamheid; vandaar dat het woord wordt toegepast in uitdrukkingen over mensen die niets anders kunnen.
Geen pap meer kunnen zeggen: niet in staat zijn het woord pap, ten einde eten te vragen, te kunnen uitspreken. In Zuid-Nederland wordt het ook gebruikt voor iemand die op is van vermoeidheid, of die stomdronken is.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding