Er werd wel eens gesuggereerd dat er van alles en nog wat in een frikandel zou zitten: slachtafval, uiers, koeienogen en vet. Industriële producenten moeten daar echter niets van weten. In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers. Ook bestaan speciale kipfrikandellen die tot wel 80% kippenvlees en geen varkensvlees bevatten.

bron wikipedia
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vooral kip
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Percentages afgerond:
Kinnebak (varkenswangen) - 46%
Rundvlees (vooral uier) - 28%
Water - 18%
Paneermeel - 6%
Kruiden en smaakstoffen - 3%
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt natuurlijk aan de fabrikant.

Zie url voor de Beckers frikadellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gemalen fietsband min 10%.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor wat betreft het "vlees" zit er in de doorsnee frikadel veelal slachtafval. Echte rommel die je NB juist je kinderen niet voor wilt zetten. Beter maak je ze zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk zoiets:

In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers.

Viandel
(Frikandel in een krokant jasje)

Ingrediënten
beslag : water, bloem, zetmeel, kruiden en specerijen, plantaardige olie, weipoeder, kleurstof E100, E160c, verdikkingsmiddel E415, rijsmiddelen E341, E450, E500, emulgator E451i, smaakversterker E621 Vulling : pluimveevlees 26,90%, varkensspek 20%, paardenvlees 10,1%, varkensvlees 6,50%, bouillon, paneermeel, tarwezetmeel, ui, groenten, kruiden en specerijen, emulgator E451i, smaakversterker E621
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wil je niet weten zelfs koeienuiers zitten erin
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedere fabrikant doet eigen ingredienten in de frikandel.
Over het algemeen wordt er voornamelijk rund, varken en paardenvlees in gedaan, meestal slachtresten.
Paarden vlees wordt ook wel is weg gelaten in verband met de hoge prijs.

Je hebt ook kipfrikandelen (voornamlijk bekend bij de moslim(?) mensen).
Deze frikandelen bestaan alleen uit kippenvlees, specerijen en kruiden.