Volgens mij wordt daar oa bloedworst van gemaakt.
13 jaar geleden
Het bloed van ons varken wordt gebruikt om er bloedworsten van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt gebruikt voor bloedworst.
Of in andere voedingswaren.
Of wordt verwerkt om te dienen als mest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons thuis werd ieder jaar in november een varken geslacht.
De hele schuur werd opgeruimd en geschrobd.
S,avonds kwam de slager en schoot het varken dood.
Direct nadat het varken neerviel werd de keel doorgesneden.
En gelijk werd daar een grote schaal bijgehouden om het bloed op te vangen.
En de slager bleef maar roeren met zijn hand door het bloed.
Dit bloed werd gebruikt om bloedworst van te maken.
Er ging meel in en zout en peper en spek van het varken.
En deze bloedworst smaakte goed.
Maar de jongere onder ons hebben zo,n huisslachting waarschijnlijk nooit meegemaakt.
Nou ben ik er zelf ook geen liefhebber van,maar vroeger als kind wist je niet beter.
Hoe het tegenwoordig gaat op grote slachthuizen weet ik niet.
Maar er wordt niets weggegooid.
En bloedworst is er nog steeds.

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker gebakken bloedwordt met uien heerijk
ik kwam als kind vaak bij boeren waar een dikbil stond ik weet niet of er nog boeren zijn die dit doen het had wel iets moois
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stukje ouderwetse bloedworst,en dan gebakken op een sneetje wittebrood.
Maar helaas goeie ouderwetse bloedworst die vindt je nog maar weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het geluk dat er twee hele goede slagers in mijn dorp zitten en daar ga ik vandaag dus even lekker een stuk ....
Kopen door al dat gepraat er over heb ik er echt trek in gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lekker!
Toen wist je tenminste wat je at, want je wist wat je je varken te eten had gegeven.
Bloed van een slacht wordt ook gebruikt bij het maken van balkenbrij , verder wordt in balkenbrij boekweitmeel gebruikt en daarmee is dit een artikel dat ook gegeten kan worden door mensen met een glutenallergie!
13 jaar geleden
En er wordt ook bloedmeel van gemaakt, als meststof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bloed wordt onder meer gebruikt voor het maken van gelatine. Deze gelatine wordt weer gebruikt in onder meer medicijnen. Capsules hebben bijvoorbeeld gelatine als ingrediënt. Overigens wordt runderbloed sinds de bse-crisis echter minder gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt oa gebruikt in de farmaceutische industrie, veterinaire industrie (vaccinaties), laboratoria's, etc.

Het bloed bevat veel plasma dat gezuiverd wordt en als serum wordt verkocht.