Waarom eten we drie maal per dag ipv over de hele dag gedoseerd te eten?

In mijn optiek eet je dan sowieso veel minder en heb je ook niet het vermoeide gevoel na een maaltijd?
Daarentegen reduceer je ook nog het aantal mensen met overgewicht, want het gaat n.l. niet zo zeer om wat je eet maar meer hoeveel je eet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Dat zal te maken hebben met het ritme in Nederland wat bepaald wordt door werktijden, openingsuren winkels en balans zoeken tussen werk en vrije tijd? In de zuidelijke landen eten ze vaker en vooral 's avonds later. Ik gok dus op economische invloed.

Jammer eigenlijk, want hele dag gedoseerd eten zou volgens mij het aantal mensen met overgewicht doen afnemen. Je spijsvertering stimuleer je namelijk door meerdere keren per dag te eten. Wie dagelijks weinig of onregelmatig eet, traint zijn lichaam op ‘hamsteren’. Je lichaam heeft geen idee wanneer de volgende maaltijd komt. Zodra je lichaam vervolgens wat voeding binnenkrijgt, reageert het meteen door het eten op te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor zover ik weet heeft dat een praktische reden.
Je staat op, eet wat, en gaat aan het werk.
Na een uurtje of vier heb je wel behoeft aan pauze, en die kun je mooi gebruiken om weer wat te eten.
Na weer vier uur herhaalt dat zich.
Vlak voor het slapen een zware maaltijd bevalt de meeste mensen niet goed, dus die slaan we over.

Overigens blijken veel te dikke mensen juist de hele dag door te eten, dus je stelling dat je door de hele dag gedoseerd eten (automatisch) minder eet lijkt me niet houdbaar.

(Zonder bronnen/bewijs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je idee over het gedoseerd eten over de hele dag is wel gezond maar niet praktisch. Hoe wil je in de praktijk de hele dag kleine beetjes eten en ook nog werken of je bezig houden met iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet gedoseerd over de hele dag. Circa elke 3 uur eet ik een kleine maaltijd.

07.30 ontbijt
10.00 koffiepauze
12.30 lunch
15.00 koffiepauze
18.00 avondeten
20.30 snack

Bij elke van deze eetmomenten eet ik meestal 1 of 2 boterhammen, of een stuk fruit.
Bij het avondeten eet ik iets meer.
Dit bevalt mij prima, ik heb inderdaad het idee dat ik op deze manier minder eet. Bij 3 maaltijden op een dag heb ik zo'n opgeblazen gevoel na die tijd.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Alleen maar fruit en droge koeken?
Ik hou het vooral bij boterhammen, voor de vezels, en wissel fruit en groente wat af, omdat fruit nogal veel suiker kan bevatten. Dan neem ik vaak zo'n bakje met snacktomaatjes of wortelen mee. Ik merk het inderdaad ook hoor, 3 gangen diner krijg ik echt niet meer op :P
Na een uur of vier, vijf, is het eten weer verteerd en geven je hersens een seintje dat er wel weer wat bij kan.

Mooi verdeeld toch, 3x eten? Dan is ook het gezin in ieder geval bij twee maaltijden aanwezig.

Na het opstaan, na een lange nacht kan je lichaam wel een oppepper gebruiken. Met de middagpauze is dat ochtendeten weer verteerd. Dus tijd voor aanvulling. En idem dito 's avonds om een uur of zes. Dat zorgt er gelijk voor dat je niet met een volle maag gaat slapen.

Als je dan in de ochtend en in de middag nog een kleinigheidje neemt, fruit of zo, dan hou je je suikerspiegel gelijkmatig. Dat voorkomt ongeremde vreetbuien.

Je kunt ook steeds een klein hapje nemen. Maar dan moet je vijf, zes keer per dag wat klaarmaken. Kost ook tijd en dat laat zich moeilijker inplannen als je niet thuis bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt alleen zou eten wat je nodig hebt, zou dat goed zijn. Maar dan ben je de hele dag bezig met eten. Als ik geen vast punt zou hebben, zou ik eetmomenten overslaan, omdat ik er niet aan denk, of ik zou gaan snaaien, i.p.v. gezonde maaltijden te eten.

Nog een ander punt is, is dat als je vaste punten hebt, dat ook ontmoetingen zijn met de mensen waarmee je woont, je gezin, etc. Maaltijd houden houdt meer in dan alleen eten. Het is een gelegenheid om even de tijd te nemen in dit hectische leven om elkaar te zien, te spreken, uit te wisselen en daarbij eet je dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overgewicht gaat wel duidelijk erom wat je eet en niet zozeer hoe vaak je eet.
Mijn moeder was ooit met een vriendin bij Weight Watchers gegaan om er een paar kilo af te krijgen. Ze leefde toen een tijdje precies volgens de voorschriften van
die club. Ze bleef maar eten had ze het gevoel. Ze begon met een vezelrijk ontbijt en vervolgens om de 2 uur ong. een kleinigheid zoals fruit en crackers ed. Wel lunch en avondeten. Het principe bestaat daaruit dat je maag en daarmee je spijsvertering blijft werken. Niet veel vet binnenhalen of verkeerde suikers, maar wel veel vezels en vitamines/mineralen.
Ben je gewend aan 1 flinke maaltijd op een dag, dan raakt je lichaam eraan gewend een deel hongergevoel te hebben en gaat dan wanneer het voedsel krijgt, steeds een deel opslaan als reserve en dit zet zich vast in de vorm van vet. Overtollig eten wat niet de kans krijgt te verteren doet dit ook. Daarom is het zo belangrijk om de juiste dingen te eten die snel verteren of waar je lichaam, net als een kachel, langer op kan werken/verbranden.
Het is dus helemaal waar dat je door kleine gezonde snacks tussendoor je spijsvertering aan het werk houdt en je je langer fit voelt op een dag. Je eet dan automatisch niet zoveel tijdens de hoofdmaaltijden. Je krijgt nl. geen hongergevoel. Mijn moeder en haar vriendin zijn voor mij het bewijs dat het helpt. Zij vielen ondanks het vele eten over de dag verdeeld, heel snel hun kilootjes teveel af.
amc
13 jaar geleden
Je hebt gelijk! Ik denk alleen dat men allereerst gewend is aan drie maaltijden per dag.

Het gaat erom of je goed je eten kauwt, want veel mensen doen hap -slik -weg...geen tijd alles moet snel. De tijd nemen voor een maaltijd ben ik erg voor, tussendoortjes zijn vaak koek of iets dergelijks.

Maar ik ben het met je eens dat meer keer per dag eten beter is voor je spijsvertering en je stoelgang, drinken tijdens de maaltijd is ook niet zo goed, beter daarna!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch dat het lichaam er een reden voor heeft je met tussenpozen te laten eten. Volgens mij heeft het te maken met het maagzuur. Je hebt waarschijnlijk tijd nodig een nieuw portie aan te maken.

Als je eet als je maag nog niet helemaal leeg is wordt de nieuwe portie eten niet zuur genoeg en zijn dan mogelijk schadelijke bacterien niet genoeg afgedood.

Ook heeft het kanaal erna dan nauwelijks tijd zich af en toe te herstellen omdat er de hele tijd dat zuur doorheen gaat.

Het is echter niet van levensbelang want mensen met een maagverkleining (opzettelijk of door bijv een maagprobleem) moeten WEL de hele dag door kleine beetjes eten.

Bij de meeste dieren, vooral bij dieren die vlees eten, zie je ook dat ze niet de hele dag door eten (ook omdat het niet altijd beschikbaar is maar onze kat heeft altijd brokken staan en eet daar wel meer dan 3x per dag van maar niet elk half uur een hapje)
amigo
13 jaar geleden
Het gaat zowel om wat je eet als om hoeveel je eet. Ontbijt je met vruchtensap, gezoete ontbijtgranen en een met suiker gezoet zuiveldrankje dan is de kans levensgroot dat je binnen twee uur een gigantische trek hebt. Dat komt door al die (snelle) suikers die je bloedsuiker en dus je insuline aanjagen maar ook weer snel laten dalen. Eet je twee gebakken eieren met een plak bacon (zonder brood) met een kop thee zonder suiker dan is de kans stukken groter dat je het tot aan de lunch prima volhoudt zonder dips en zonder tussendoortje.

Hetzelfde geldt voor de lunch. Een salade van ijsbergsla met een dressing zonder suiker en een blikje tonijn is voldoende om het tot aan het avondeten vol te houden.

Heb je tussendoor ergens trek in, neem dan een handje nootjes, een stukje worst of een stukje kaas. Een extra glas water doet ook wonderen.

Je raadt het misschien al, maar dat zijn een paar principes van koolhydraatbeperkt afvallen. Het voorkomen van honger is essentieel, waardoor je netto minder calorieën naar binnen werkt. De derde maaltijd mag je (zo goed als) gewoon eten, met aardappels, pasta of rijst en fruit, althans van Yvonne Lemmers, die een uiterst haalbare koolhydraatbeperkte methode heeft uitgedacht.

De hele dag dooreten is een ramp voor je gezondheid. Je jakkert voortdurend je stofwisseling op en als je veel suikers eet slaat je insuline constant op tilt. Niets werkt zo goed om alle overtollige ingenomen calorieën in lichaamsvet op te slaan. Daar kun je niet eens tegenaan bewegen om het allemaal te verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het aangeleerd gedrag is. Eten is namelijk een behoefte en die kan je negeren door gewoon 3 x per dag te eten. Hierdoor is het gewoon heel goed mogelijk om teveel te eten. Wat een bijkomend nadeel is dat je lichaam went aan voedsel op vaste tijden waardoor je ook op die tijden trek krijgt.

Wanneer je voeding ziet als een behoefte en deze voedt wanneer je lichaam vraagt krijg je een ander eetpatroon.