Wat is juist? Gasstel, gasfornuis of fornuis?

Mijn vader hamerde er bij mij altijd op dat dat apparaat waar je je pannen op zet om te koken en bakken, waar 4 a 5 gaspitten op zitten, wat de meeste mensen wel in huis hebben een GASSTEL heet. Ik en mijn zus noemden het altijd (onbewust) gasfornuis...
Wat is nou eigenlijk de juiste benaming voor dit apparaat?

En wat zijn dan de andere 2 apparaten (gasfornuis, fornuis)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Vergelijk het eens met de woorden 'furnace' (Engels) en 'forno' (Italiaans). Beide betekenen 'oven', met wat nuanceverschillen; in een Italiaanse forno bak je ovenschotels, in een Engelse furnace zul je eerder klei bakken, staal smelten of kolen stoken ter aandrijving van een stoommachine. Het is dan ook geen fornuis als het geen oven heeft.

Met een fornuis bedoelen we in Nederland het grote apparaat dat op de grond staat, grotendeels een oven is, met daar bovenop pitten om met pannen te koken.

Een gasfornuis is een fornuis dat op gas werkt.

Een gasstel is wat je op de bovenkant van een gasfornuis vindt, of wat los op bijvoorbeeld een aanrecht kan staan, met meerdere gaspitten.

En dan heb je ook nog een kookplaat, wat net zo'n apparaat is, maar dan bijvoorbeeld elektrisch, keramisch of met inductie werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gasstel is niet de bovenkast van een gasfornuis.
Het is een los apparaat wat je bv op een aanrecht zet.
Geen min.

Andere antwoorden (3)

Een gasstel is wat je beschrijft.
Een (gas) fornuis heeft naast die kookpitten tevens een oven. Bij een gasfornuis is ook de oven met een gasbrander verwarmd. Echter, tegenwoordig hebben veel fornuizen gasbranders om te koken en een elektrisch verwarmde oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gasstel heeft 1 of meerdere branders en heeft geen oven.
Een gasfornuis heeft een oven.
Vroeger had men een fornuis met oven dat gestookt werd met turf of hout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gasstel is een losse soort hoge kookplaat met gasbranders, wat je zo op kunt tillen en ergens op zet.

Een gasfornuis is een kookapparaat met gasbranders,dat in één geheel met een oven die op gas werkt op de vloer van de keuken geplaatst wordt.

Een fornuis is net zo`n toestel maar hoeft niet op alleen gas te werken. Vaak is hij uitgerust met elektrische kookplaten of een glazen (inductie) kookplaat. De oven is elektrisch en kan soms een verschillende werkingwijze hebben zoals ;hete lucht functie, boven-onderhitte en er kan en grillfunctie mee gebruikt worden.
amc