Is er verschil in zoutheid van gedroogde hammen?

Laatst heb ik weer eens kabeljauw met parmaham uit de oven gemaakt. Het was ten opzichte van de eerste keer veel te zout van smaak. Nu vroeg ik me af of er in de verschillende soorten gedroogde hammen ook een verschil zit in zoutheid? Is parmaham zouter dan serranoham of Schwarzwälder Schinken? Of is dit gewoon per 'merk' verschillend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
8.1K
Reddie
8 jaar geleden
Er is nog een andere mogelijkheid, namelijk dat het aan je smaak ligt. Die ie ook niet altijd hetzelfde.

Het beste antwoord

Er zit altijd een verschil in smaak tussen gerookte/gedroogde hammen. Niet alleen omdat ze per soort hun eigen kruiden krijgen, maar er is ook verschil tussen de duur van droging, de methode (warm-of koud gerookt) en het deel van het varken dat gebruikt wordt. Zo heeft elke ham een eigen receptuur die hem uniek maakt en daarmee ook bekend onder de consumenten.

Ook de regio of land, hebben een eigen manier van kruiden en roken omdat de algemene smaken onder de bevolking ook verschillen. Italianen zijn vaak heel andere kruiden gewend dan Spanjaarden en Duitsers en willen die smaken dan ook proeven. Dit geeft uiteraard elk land hun eigen specifieke bereidingswijze.

De smaak van een ham wordt dan ook door verschillende dingen bepaald. Op de eerste plaats door de voeding die het varken krijgt. Ook de manier van verwerken door de slachter is vaak bepalend. De manier van snijden is bepalend voor de kwaliteit en de vorm van de ham en de plakken. Uiteraard is de rijping heel belangrijk voor de smaak. Is de ham aan de buitenlucht gedroogd of in een ruimte binnen.

De Ardennerham bijv. is een rauwe ham, die licht gezouten wordt en rijpt en gerookt wordt boven een bed van eiken- en beikenhouten krullen. In die houtkrullen smeulen jeneverbessen mee.
De Schwarzwälderschinken wordt zo gesneden dat er altijd een randje spek aan de onderkant zit. Hij wordt gezouten en ingewreven met een kruidenmix van peper, koriander, knoflook en jeneverbessen. Hij wordt enkele weken stevig gerookt boven een smeulend vuurtje van sparrenhout, vandaar de bijna zwarte bovenkant en een heel specifieke smaak.
De Parmaham is een echte natuurham die alleen gezouten wordt en waar verder geen additieven aan mogen worden toegevoegd. Dit is zelfs uitdrukkelijk verboden. Alles wat met de ham gebeurt en waaraan de varkens moeten voldoen qua opgroeien, voeding en slachtrijpe leeftijd is vastgelegd en er mag niet van worden afgeweken. Een Parmaham rijpt erg lang (minstens 12 maanden tot 18-24 maanden). Hierna volgt een laatste controle die bepaald of de ham Parmaham genoemd mag worden en het brandmerk krijgt.
De Spaanse Serranoham ligt vers in een pekelbad met kruiden en rijpt dan zo'n 9 maanden in een ruimte die langzaam warmer wordt tot 30 graden. Doordat de vochtigheid afneemt droogt de ham uit.

Elke ham wordt ambachtelijk verwerkt en daarom zal de ene ham soms iets zouter kunnen smaken, ook al is het dezelfde soort. Ook zal hij bij de ene slager langer blijven hangen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien moet ik gewoon eens een vergelijkend warenonderzoekje doen en op elk stuk vis een ander plakje leggen… ;) Die Ardennerham klinkt eigenlijk wel heel goed, lichtgezouten en gerookt op eikenhout mmm lekker! Dank voor je uitleg!
amc
8 jaar geleden
Gewoon eens uitproberen....er zit echt veel verschil in onderling! Mijn persoonlijke favorieten zijn altijd de Schwarzwälder en de Serranoham. De Parmaham is mij sowieso te zout en alleen lekker bij iets zoets als meloen. De Serranoham bij de Aldi is echt heerlijk en heeft mooi uitgesneden plakjes! Die moet je eens proberen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De serranoham vindt ik ook prima en qua smaak wat geprononceerder dan de coburger maar ik heb al een paar keer gehad dat het gerecht te zout uitpakte.
amc
8 jaar geleden
Ligt er natuurlijk aan bij welk gerecht je de gerookte ham gebruikt. Gebruik ik gerookte/ gedroogde ham dan strooi ik sowieso geen zout over de andere producten. Wij zijn gewend aan weinig zout maar wel veel kruiden. Het wordt bij mij dus nooit flauw. Indien je zo gewend bent om te eten, wordt iets teveel zout onmiddellijk opgemerkt en krijg ik commentaar van mijn mannen ;-)
Gerookte, gedroogde vleessoorten zijn altijd zoutig want zout moet worden gebruikt om te conserveren. Ze worden rauw dus altijd gezouten of gepekeld en dan gedroogd en/of gerookt. Je kunt een gerookte ham dus beter bij iets met weinig eigen smaak combineren, zoals gewikkeld om een stukje witvis of een kipfiletje. Doe je het in een pastasaus dan kan je ook beter een scheut room erdoor doen of wat mozarella of mascarpone toevoegen om het te zoute weer weg te krijgen.

Andere antwoorden (1)

Elke soort ham heeft zijn eigen bereidingswijze met verschillende hoeveelheden zout, ja er zit op grond van de receptuur verschil in zoutgehalte, een tweede reden tot verschil in zoutgehalte en dit geldt ook binnen dezelfde soort ham is de mate van droging hoe langer de ham gedroogd is hoe zouter.
Je kabeljouw bereiden met parmaham geeft voor de meeste mensen een betere smaaksensatie dat met de veel zoutere swartzwalder schinken. Bij kip in ham in roomsaus bijvoorbeeld smaakt de swartzwalder schinken in mijn beleving door de intensere smaak weer beter.

Toegevoegd na 26 minuten:
Sorry het antwoord klopt niet, ik dacht dat het wist maar nieuwsgierig geworden heb ik getallen gezocht en dan vindt bijvoorbeeld deze getallen, natrium/100 gram
Serrano 2.34 g
Swartzwalder 2,2 g
Parma 2,2 g
Coburger 1,77 g
Coburger gebruikte al wel vaker omdat ik het minder zout vond maar bij dit zijn getallen die niet overeenkomen met mijn beleving blijkbaar heeft de receptuur een duidelijk invloed op de zoutbeleving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank! Ik ga het eens met Coburger ham proberen...