Als er 32% alcohol in een drank zit, blijft het percentage dan hetzfde als je het mengt met frisdrank?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
11.3K

Antwoorden (4)

Nee natuurlijk niet....
32% van de drank bestaat uit alcohol
dus als je 1 liter alcohol hebt van 32% en hier 1 liter frisdrank aan toevoegt dan zou er dus 16% alcohol in je drank van 2 liter zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, als je fles half leeggooit en vult het weer aan met frisdrank dan heb je een mix met 16% alcohol...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit een significant verschil tussen percentage en "dosering" (weet het juiste woord effe niet)

Stel je schenkt uit je fles alcohol van 32% (bijvoorbeeld Baccardi) 200 ml in een glas en vult dit aan met bijvoorbeeld sprite tot je 300 ml "vloeistof" in je glas hebt. Het percentage alcohol in je glas is dan geworden 32(%)*(200/300) = 21,33%. Echter zit er toch de zelfde hoeveelheid alcohol in je glas. Het gedeelte alcohol wat je eerst hebt ingeschonken verdwijnt niet, maar word alleen minder puur omdat je het hebt aangelengd met een frisdrank. Je zult daarom ook even snel dronken worden omdat het laagje alcohol in het glas hetzelfde blijft.

Om dus je vraag te beantwoorden: Nee, het percentage alcohol wat er in je glas zit word minder, maar de hoeveelheid alcohol blijft het zelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het juiste woord is volgens mij promillage
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is wat ik bedoelde in mijn reactie +
Kijk, als je 1 liter alcohol hebt, dan is 32 cl daarvan alcohol.
Maar als je daar 1 liter frisdrank bijdoet, heb je nog steeds dezelfde 32 cl alcohol, maar dan is er 2 x zoveel drank, dus is het 16% geworden