heeft er iemand een recept voor het braden van een konijn

graag een recept uit (groot)moeders tijd .
En met gebruik van oven.
Groeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
rose
13 jaar geleden
Even een vraagje, om een correct beeld te krijgen: Is het een konijn dat je zelf hebt doodgemaakt, of heb je het door iemand anders laten doodmaken?
fremar
13 jaar geleden
de meeste grootmoeders bereidingen zijn wel in de pan

Het beste antwoord

Uit het kookboek van mijn moeder:
1 konijn (4 á 6 personen)
15 gram zout
2 uien
3 laurierbladeren
stukje foelie
6 peperkorrels
6 takjes peterselie
eventueel wat worteltjes
3 eentlepels bloem
40 gram boter
1/2 liter water of wildbouillon
2 en 1/2 deciliter zure room
1/2 theelepel paprikapoeder of cayennepeper

Het konijn rauw in stukken verdelen, deze met het zout inwrijven en met de gesnipperde uien, de laurierbladeren, peperkorrels en de peterselie in de boter halfgaar smoren. Vervolgens de bloem er over strooien en er mede vermengen. Het water of de bouillon en de room toevoegen, onder voortdurend roeren aan de kook brengen en in deze saus het vlees zachtjes laten stoven tot het gaar is.
De stukken konijn op een schotel schikken.
De saus zeven, zo nodig binden met een weinig aangelengde bloem, kruiden met paprika en over het vlees gieten.

Maar:
Volgens mij kun je het konijn ook heel laten, een dag laten marineren in rode wijn met een halve ui, laurierbladeren, peperkorrels en een paar gekneusde jeneverbessen en dan droog deppen.
Een goeie klont boter in een grote braadpan en het konijn erin tondom bruin braden.
Marinade door een zeef erbij gieten en op klein vuur laten garen. (Kan wel een uurtje duren).
Konijn uit de pan halen, warm houden en saus op hoog vuur laten inkoken.

Tip: konijn kan opgediend worden met alles wat het zelf lekker vindt...(worteltjes, spruitjes, (rode) kool etc.)
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

...konijn in stukken, zeg 2 stuks per persoonvenkel, een of twee stuks, afhankelijk van hoeveelheid konijnjeverbessen, gekneusd
peperwat zouttijmlaurierbladmarjoleinknoflookin ringen gesneden preiwat schoongemaakte sjalotteneventueel champignons

Bereidingswijze voor Konijn uit de ovenVet een ovenschaal goed in met boter of olie. Kruid de stukken konijn in met wat zout en ruim peper. Je kunt ze even aanbraden in een braadpan voor een knapperig korstje, maar je kunt ze ook direct in de ovenschaal leggen. Leg tussen en rondom het vlees de gekneusde jenerbessen, de in plakken gesneden venkel, een paar doorgesneden tenen knoflook, een paar laurierbladeren, de prei, sjalotten en champignons en strooi er rijkelijk tijm en marjolein over. Eventueel kan er wat rode wijn bijgeschonken worden, maar dat is niet noodzakelijk, want de groenten geven genoeg vocht af.
Zet de ovenschotel ongeveer 45 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden C. Het gerecht is klaar als het konijn gaar is.
Verwijder dan knoflook, laurierbladeren, jeneverbessen en eventueel de venkel.
Dit gerecht kan ook heel goed met kipfilet worden gemaakt.
Lekker met stokbrood of aardappelkroketjes, gegratineerde courgette of salade of rode kool met aardappels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recept: Konijn op grootmoeders wijze
Dit is een oud Limburgs recept,
dat aan het konijn een zurige smaak geeft.

Ingrediënten voor 4 personen:

1 konijn
4 dl azijn
2 dl water
2 uien
4 kruidnagels
8 blaadjes laurier
12 peperkorrels (zwarte peper)
1 snede (oud) brood
100 gram cassonade
100 gram boter
peper en zout

Bereidingswijze:

OPGELET: 24 uur marineren!!!

Dag 1
Snijd het konijn in stukken - of laat dit door de slager doen.
Pel de uien en snijd ze in ringen.

Leg de stukken konijn in een diepe schaal en
verdeel de uienringen tussen het vlees.
Doe er eveneens de peperkorrels, de laurierblaadjes en de kruidnagels onder.

Meng de azijn met het water en giet over het konijn,
tot het geheel ondergedompeld is.

Zet afgedekt weg op een koel plaats.
LAAT 24 UUR MARINEREN.

Dag 2

Haal het vlees uit de marinade en dep droog met keukenpapier.
Braad de stukken vlees met de boter aan in een pan tot ze goudbruin kleuren.
(Niet teveel stukken vlees tegelijk in de pan doen)

Schik de aangebraden stukken vlees in een ovenschaal.

Giet de marinade (met de uien en de kruiden) over het vlees,
strooi er de cassonade over en leg de snede brood er boven op.
Naar smaak kruiden met peper en zout.

Doe het deksel op de ovenschaal en
plaats in een voorverwarmde oven op 200°C.
Laat 90 tot 120 minuten garen, tot het vlees net van het bot valt.

Wie nog een echte (hout-)kachel heeft,
kan dit gerecht daarop laten pruttelen tot het gaar is.
De geur zal je alvast aan het watertanden zetten!

Opdienen met aardappelkroketjes en appelmoes
en je waant je weer aan grootmoeders tafel, -tig jaar geleden...

Smakelijk!
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is cassonade?
Konijn volgens grootmoeders recept;

1 konijn,
100 gr. boter,
2 el. gezeefde bloem,
3 el. tomatenpuree of 500 gr. ontpitte, ontvelde tomaten,
1 t. gsnipperde knoflook,
3 kleine augurken,
1 el. grove mosterd,
2½ dl.droge witte wijn,
2½ dl. bouillon of water,
mespuntje cayennepeper,
zout, peper, geh. peterselie.

Snijd het konijn in stukken en braad ze rondom bruin in hete boter.Bestrooi de stukken regelmatig met de bloem en roer alles goed door elkaar. Voeg de kleingesneden augurken, de knoflook, mosterd tomaten(puree) snufje cayenne, zout en peper toe en roer alles goed door. Blus af met de vloeistoffen tot alles voor tenminste tweederde onder staat. Zet de pan nu in de voorverwarmde oven van
160 graden en laat het zo`n 1½ uur in de oven afgedekt garen. Af en toe even bedruipen en vocht toevoegen als dit nodig blijkt. Je kunt de oven ook lager zetten. Bij 110 graden kan je het rustig een paar uur laten staan, het wordt er alleen maar zachter van.

Het is trouwens ook lekker om alleen met peper/zout te bestrooien voor het bakken, dan in een ovenschaal leggen en in het bakvet met wat olie erbij wortel en ui enkele minuten te bakken. Knoflook, jeneverbes, rozemarijn en kruidnagel erbij, even bakken en witte wijn erbij. Ontpitte gedroogde pruimen erbij en even laten koken. Bouillon erbij en peper/zout naar smaak. leg het vlees weer in de saus en even laten pruttelen.
Het vlees in de braadslee of ovenschaal doen en de saus erover gieten. Deksel erop of alufolie en laten garen in de oven. Is de saus niet dik genoeg, haal het vlees eruit en bind de saus met wat maizena of allesbinder.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het 2de recept bedoel ik dat je het konijn eerst moet kruiden en dan bakken voordat je het in de ovenschaal legt en dan in de rest bakvet de wortelplakjes en uienringen moet bakken.
amc
13 jaar geleden
Konijn in mosterdsaus:

1¼ kg konijnenbout
3 eetlepels dijonmosterd
100 g bacon, in stukjes
30 g boter
1 eetlepel bloem
2 uien, gesnipperd
1 eetlepel verse tijm, fijngehakt
250 ml witte wijn
3 eetlepels crème fraîche

Bestrooi het vlees met zout en peper en bestrijk het met 2 eetlepels mosterd. Verhit de bacon in een braadpan in de boter, voeg het vlees toe en braad het rondom aan. Bestuif met bloem. Voeg de ui, tijm en wijn toe en verwarm onafgedekt 35-40 minuten in de op 190-210 °C voorverwarmde oven.

Neem het vlees uit de braadpan. Voeg de rest van de mosterd, crème fraîche en desgewenst nog wat water of bouillon aan de fond toe.

Bind de saus indien nodig met aangelengde maïzena.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Streekgerechtrecept: Konijn op grootmoeders wijze.

Ingrediënten voor 4 personen
1 konijn van ongeveer 1200gr.versneden, 250gr.vers spek ontzwoerd en in dobbelsteentjes gesneden, 2 flinke uien in ringen gesneden, 2 takjes verse tijm, 1 laurierblad, een bosje peterselie, enkele zwarte peperkorrels, 1 fles bruin tafelbier (75cl.), boter en zwarte peper uit de molen en zout.

Bereidingswijze
Smelt een flinke klont boter in een ruime pan en fruit hierin de spekblokjes kort aan. Neem uit de pan en zet opzij. Laat nu in dezelfde pan de konijnenstukken aan alle kanten mooi bruin kleuren. Doe de spekblokjes terug bij het konijn.
Voeg vervolgens de ui-ringen, laurier en de peperkorrels toe. Kruidt flink met peper en zout naar smaak. Overgiet met het bier en draai het vuur laag. Laat dit zo ongeveer 1 uur pruttelen onder gesloten deksel tot het vlees gaar is.
Neem de konijnenstukken uit de pan en hou ze warm.Werk de saus af met sausbinder en verse peterselie. Giet dit over de konijnenstukken en dien onmiddellijk op.

Serveertips
Serveer er gekookte of gestoomde aardappeltjes bij en appelmoes.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijn braden doe ik als volgt; de stukken konijn met peper en zout bestrooien en in de boter aanbraden tot ze een bruin korstje hebben.Dan een gesnipperde ui toevoegen en blussen met iets warm water .
Dan in de oven , of bovenop, laten smoren , geregeld bedruipen met de jus en wanneer nodig , kleine beetjes water erbij doen.Dit mag best een tijdje opstaan en zelf vind ik het het lekkerst om het daags erna te eten.
Eet smakelijk.