Waarom wordt pizza gezien als "slecht"voor je gezondheid?

Het is toch niets anders dan warm brood met beleg?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus.... als ik zelf pizza bak (bodem bestaat uit bloem gist zout en water ) zelf er een topping op maak. gepureerde tomaten als saus, reepjes achterham en een paar plakken kaas wat ui en italiaanse kruiden... Dan is het toch oke? of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmmmmmmmmm!!!!! Zeker! Ik ga het vanavond ook eten!

Het beste antwoord

Een pizza is natuurlijk een heleboel boterhammen, maar dan met véél conserveringsmiddelen erin, veel suiker en smaakstoffen, en heel erg weinig groenten (als er een eetlepel broccoli of een theelepel spinazie opzit is het veel...)

Natuurlijk kan je bést af en toe pizza eten, maar een hele heeft dan wel aardig wat calorien - héél wat meer dan 'gewoon' warm eten.

Of je neemt zo'n kant-en-klare bodem, en legt er zelf zo'n 2 cm dikke laag groenten op, met een dun laagje kaas voor de smaak. (en evt vlees of vis)

Dat is al gauw beter dan de diepvriespizza's.

Toegevoegd na 1 uur:
Na je toevoeging : ja, dat is zeker al heel wat beter.
Maar het is nog steeds geen volledige maaltijd : het blijft een belegde boterham..
Je zult, om het volwaardig te maken, fruit vooraf moeten eten, en een gemengde salade met bijv avocado, taugé, tomaat, paprikareepjes, een gekookt ei, nog wat koude groenten als spercieboontjes, erbij moeten eten.
En als toetje een bak joghurt, om voldoende calcium binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Maar door de topping wordt het ongezond. In de tomatensaus zit bijvoorbeeld veel suiker, de kaas is vaak heel vet, de salami en ander vlees is vaak heel vet. En er zijn nog veel meer dingen, gecombineerd maakt het een pizza niet erg gezond meer, ook al zit er vaak groenten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pizza is vooral een bron van veel vet en weinig voedingsstoffen. Je lichaam wordt er niet mee gevoed.

Als je het vergelijkt met een warm broodje met beleg dan vergelijk je het met een broodje met dezelfde samenstelling, dus ook veel vet en weinig voedingsstoffen. Dan zal over dat broodje ook gezegd worden dat het niet goed voor de gezondheid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pizza op zn tijd is niet slecht voor je gezondheid. Te vaak is nooit goed natuurlijk.
Een pizza is alleen wel vrij vet. Zeker de pizza's die je in de supermarkt kunt kopen bevatten erg veel vet.
Ook zit er veel zout in pizza's.
De kaas in de pizza is ook nogal vet.

Het ligt natuurlijk ook aan de vulling hoe gezond het is. Een pizza met redelijk wat groente en niet alleen tomaat, kaas en salami kan nog wel redelijk gezond zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige goeie in pizza is de tomatensaus, hoewel daar inderdaad suiker inzit.
Verder zit er veel zout, wat suiker in en is een pizza ook vet, hoewel dat vet niet het grootste probleem is.
Een ding wat vaak vergeten wordt is de bodem, die voornamelijk gemaakt is van bloem, de werking daarvan is vergelijkbaar met suiker.

onderstaand een serie filmpjes, best om gewoon bij filmpje één te beginnen, als het saai wordt dan nog wel ff nr.5 kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niks mis met pizza zolang je het maar zelf vers maakt. Met eigen groente topping en tomatensaus met Italiaanse kruiden zit er 10x meer smaak aan dan diepvries pizza. En afhaal pizza heeft ook wel wat, dat glijdt lekker weg in je keel maar er drijft een plas vet op vanwege de kaas en salami. ook de pizzabodem is vet omdat de bodem op een te royaal ingevet bakblik komt, de groente is ver te zoeken, maar af en toe... Best lekker op z'n tijd, als het geen gewoonte wordt kun je ook rustig afhaal halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de slechte naam die pizza heenft gekregen de laatste jaren door de fast food wereld.
En als je normaal ook enkel kaas op witbrood eet, is dat niet veel anders, behalve dat er op een pizza heel veel kaas wordt gedaan bij de meeste pizzeria's.
Maar een gezonde pizza bestaat ook wel, met een volkoren bodem, en een beleg van verse groenten en tomatenpuree, en misschien een klein vlokje mozzarella.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft puur te maken met wat je erop doet ontbijtspek, kaas mozerella een ei hier zit veel cal. in.Als je een pizza met vis maakt zal dat minder zijn.Ik compenseer dat dan de volgende dag dan vaak weer.Ik vindt het wel lekker hoor met salami en kaas/mmmmmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de vorige antwoorden al aangeven ligt het helemaal aan jezelf hoe "ongezond" je een pizza maakt. Een fabriekspizza zit meestal vol zout, (nep)kaas, weinig groenten en is relatief vet. Maak je zelf een lekkere pizza van (volkoren)deeg, lekker veel groenten, wat kaas en eventueel vlees of vis dan ben je al een stuk gezonder bezig. Door veel groenten te gebruiken zit je eerder vol en eet je dus minder pizza.

Wil je toch een kant-en-klare pizza dan heeft de consumentenbond (test juni 2010) deze als "beste getest":

Beste Koop in deze test is de Maestro classico Pizza Salami. Deze pizza is vrij klein (300 gram), en is in 12 tot 15 minuten in de oven klaar. Volgens de doos is deze 'knapperige pizza' bereid volgens 'klassiek recept' met onder andere 'heerlijke italiaanse kruiden'. Eronder staat een verhaaltje over Maestro Henrico Pedroli, die tijdens een familiepicknick in Napels 'de unieke receptuur van deze pizza ontdekte'.

Minpunten: Nog steeds best zout, al is dat in vergelijking met de andere pizza's gemiddeld (4,7 gram).

Pluspunten: Deze pizza bevat de meeste groenten (71 gram) uit deze test en het minste verzadigd vet.

Met moge duidelijk zijn dat pizza, net als veel andere gerechten, niet voor elke dag bedoeld is. Variatie is het belangrijkst!