Is het waar dat huismerk artikelen van de supermarkt geproduceerd worden door a-merk fabrieken en daarna een huismerk label erop krijgen ?

nu er (vooral albert heijn) steeds meer huis artikelen in de schappen komen vraag ik me af of die nu allemaal zelf door albert heijn fabrieken (?) worden geproduceerd , of dat albert heijn zeg maar 100.000 potten pindakaas bij een producent besteld en dan een andere prijs betaald en zijn eigen logo erop plakt .
Of is het gewoon goedkope bagger die ze ergens opduikelen .........
en hoe zit het met euroshopper , die ligt in alle ketens (veel in ieder geval)

jaaaaa ... ik let op de kleintjes !!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (8)

Dat komt zeker voor, je kan zelfs de fabrikant achterhalen via de barcode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten. Mijn zus heeft in de vakantie producten ingepakt die van de lopende band in de fabriek kwamen en daar ging op een gedeelte van de Schwarzkopf shampoo dus ook etiketten voor de Hema. Ook heeft ze pakjes margarine van ik meen Blue Band ingepakt (kan ook Remia zijn geweest) waarvan een gedeelte werd verpakt in een papiertje met het merk "Allerfijnste Kluit" (zo'n heel goedkoop merk destijds).
13 jaar geleden
Eigen productie van huismerken komt voor. Zo heeft AH een eigen branderij. Dat kan uit omdat AH enorm veel Perla koffie verkoopt. Echter, verreweg de meeste huismerken komen uit fabrieken die A-merken produceren. Vaak is de kwaliteit hetzelfde als het A-merk maar dat is zeker niet altijd het geval. Er zijn ook bedrijven die alleen maar huismerken maken.

De grote producenten hebben een haat-liefdeverhouding met deze werkwijze van de supermarkten. Het geeft vooral spanningen als verpakkingen wel erg veel gaan lijken op die van A-merken, iets waar 's lands grootgrutter nogal een handje van heeft. Kleinere producenten zijn er de dupe van. Ze worden gedwongen om voor een lagere prijs te produceren of ze redden het niet.

Zo sneuvelen er veel middelgrote en kleine bedrijven die producten van uitstekende kwaliteit leveren om de strijd voor de laagste prijs. Ik betaal ook niet graag teveel, hoor, maar we krijgen steeds minder keuze. Het wordt allemaal steeds meer grauwe eenheidsworst. In mooi gekleurde verpakkingen; dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er ook een site van

Waarkomthetvandaan.nl

Ik weet van de koekjesfabriek hier dat de eerste lichting koekjes a merk waren, de tweede lichting huismerk en evt derde was nog onder het huismerk... verschil? In a merk zaten bijv 20 pinda's door een koekje en steeds minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo nu en dan lees je over rechtzaken waarin een A-merkfabrikant een B-merk aanklaagt omdat hun product qua verpakking teveel op het A-merk lijkt. Vreemd genoeg zie je dat nooit bij de meeste huismerken. Zo zijn de glazen potjes groenten van de huismerken identiek aan die van Hak. Dan weet je wel waar die huismerken vandaan komen.
Maar je moet wel goed op de ingrediëntenlijst kijken. Zo zal je zien dat AH-cranberrysap veel minder cranberries bevat dat het A-merk Ocean Spray. En dan is het A-merk eigenlijk per hoeveelheid cranberries goedkoper!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij klopt dat in bepaalde gevallen wel.
Ik heb diverse malen uit verschillende sectoren vernomen dat een bepaald 'identiek' product ook met 2 of zelfs meerdere verschillende 'huismerk-labels' werd voorzien.
Heel soms zit er een kleine afwijking op de productie van het ene product tegenover het andere.

Maar...
maakt het eigenlijk uit welk etiket er op staat?
Ik koop niet naargelang de prijs of het etiket maar in functie van het tevredenheidsgevoel dat ik bij een bepaald product krijg.
Merk en product spelen bij mij dan helemaal geen rol.
Zelfs de prijs maakt mij dan in vele gevallen niks uit.

Ieder moet dat maar voor zichzelf uitmaken vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar, heb ooit bij Verkade gewerkt in Zaandam en die maakte ook koekjes voor Ah en Super de Boer,
ook chocolade werd voor meer winkels gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een aflevering van Keuringsdienst van Waarde over bier lieten ze onder andere zien dat het eigen merk AH pilsener uit de Bavaria fabriek kwam. Wel zei de fabrikant dat er wel een ander soort hop of gist (weet even niet meer welke) werd gebruikt voor AH bier. Maar op de vraag of AH bier dan kwalitatief minder was dan Bavaria bier, kon de fabrikant geen antwoord geven, behalve dat het "anders" was.