hoe ontstaat winderigheid

daar heb ik dus altijd last van. ik ben een normale dunne sportieve jongen en ik eet ook gezond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Winderigheid of flatulentie wordt veroorzaakt door ingeslikte lucht en koolzuur, en een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid. Het gas heeft meestal een geur.

Gas in de darmen komt van exogene bronnen (90 %, ingeslikt) en endogene bronnen (10 %, in de darmen geproduceerd). Endogene gassen worden geproduceerd als bijproduct bij het verteren van bepaalde soorten voedsel. Winderigheidproducerend voedsel is vaak hoog in oligo- en polysachariden (specifieke koolhydraten als inuline), en ook bonen (raffinose), melk (lactose), uien, zoete aardappelen (inuline), citrusschillen, broccoli, kool, aardperen (inuline), pruimen (sorbitol) enzovoort.

Het gas dat veroorzaakt wordt door het consumeren van deze producten, ontstaat doordat deze koolhydraten niet verteren in de dunne darm en dan als voedsel dienen voor bacteriën in de dikke darm (fermentatie), die op hun beurt veel gas produceren. Vooral bacteriën uit het geslacht Clostridium produceren veel gassen.

Bij mensen met een lactose-intolerantie (de meeste niet-Europeanen), die melk of voedsel met lactose consumeren, fermenteren bacteriën de lactose en dit kan de oorzaak zijn van grote gasproductie.

Veel onderzoek naar de productie van darmgassen werd gedaan naar aanleiding van het vliegen op grote hoogte, ruimtevluchten waar men zich blootstelt aan verlaagde atmosferische druk, en waar beperkte ruimte beschikbaar is, en stresssituaties aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe ontstaat winderigheid?
Bij het benoemen van de oorzaken van winderigheid moet onderscheid gemaakt worden tussen de normale winderigheid en overmatige winderigheid. Normale winderigheid ontstaat ten gevolge van normale verteringsprocessen in het maagdarmkanaal. Overmatige winderigheid kent naast het verteringsproces nog tal van andere oorzaken.

Normale winderigheid
Normaliter laten mensen gemiddeld 14-25 winden per dag. Het gas dat daarbij geloosd wordt, is afkomstig uit het spijsverteringskanaal. Na een maaltijd ontstaat in het spijsverteringskanaal ongeveer 15 liter lucht. Het grootste gedeelte daarvan wordt opgenomen in het bloed en later via de longen verwerkt. Een heel klein gedeelte blijft aanwezig in de darmen en verlaat als winden het lichaam.

•overmatig inslikken van lucht (aerofagie);
•gebruik van bepaalde voedingsmiddelen;
•onevenwichtig voedingspatroon
•verstopping (obstipatie);
•prikkelbare darmsyndroom;
•tekort aan enzymen (lactasedeficientie);
•chronische darmaandoening (Ziekte van Crohn);
•darmoperaties in het verleden;
•angst en stress;
•recente bevalling;
•ouder worden;
•medicijngebruik.
Aerofagie
Aerofagie betekent letterlijk ‘lucht inslikken’. Omdat iedereen wel vaker wat lucht inslikt en dit een normaal proces is, wordt met de term aerofagie eigenlijk het overmatig inslikken van lucht genoemd. Er zijn verschillende factoren die leiden tot dit overmatig inslikken van lucht:
•kauwen op kauwgom;
•kauwen op het uiteinde van een pen;
•roken (sigaren, sigaretten en met name een pijp;
•drinken door een rietje;
•hete vloeistof (koffie, thee, soep) opslurpen;
•gewoonte.
Overmatig inslikken van lucht als gewoonte ontstaat ook wel na een maagaandoening. Mensen die last hebben van zuurbranden of een andere pijnlijke aandoening, kunnen de klachten verminderen door lucht in te slikken. Wanneer de aandoening weer verdwenen is, blijft het inslikken van lucht (meestal onbewust) een gewoonte.
•Koolzuurhoudende dranken;
Het koolzuurgas wordt niet verteerd en verlaat het lichaam weer. - Bonen en uien;
Hier zitten suikers in die in de dunne darm niet verteerd kunnen worden. Ze komen dus onverteerd terecht in de dikke darm. De bacteriën in de dikke darm vergisten deze suikers en daarbij wordt gas gevormd.

lees verder op de volgende site misschien herken je verder waar e het eventueel van kan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral bepaalde groenten zoals uien, bonen, prei, koolsoorten en schorseneer, die relatief veel niet-verteerbare koolhydraten bevatten, kunnen aanleiding geven tot overdreven winderigheid of flatulentie zoals dat met een ingewikkeld woord heet. Mensen die lijden aan een lactasetekort waardoor ze de suiker die aanwezig is in melkproducten (lactose) slecht verteren, kunnen ook last hebben van flatulentie. Ook mensen die lijden aan een of andere ziekte waardoor koolhydraten moeilijker worden opgenomen (bv. coeliakie), of mensen die lijden aan spijsverteringsproblemen zoals spastisch colon, kunnen geplaagd worden door flatulentie.
Het is moeilijk om precies te zeggen wanneer er sprake is van overdreven gasvorming omdat er niet echt betrouwbare technieken bestaan om dat te meten. Maar doorgaans wordt aangenomen dat meer dan twintig windjes per dag overdreven is.
In de zeldzame gevallen dat een onderliggende ziekte verantwoordelijk is voor de flatulentie (zoals coeliakie of spastisch colon) moet uiteraard die aandoening worden aangepakt. Wanneer de flatulentie gepaard gaat met andere klachten zoals diarree of vermagering, dan is er wellicht meer aan de hand.
Meestal zal het volstaan om de voedingsgewoonten aan te passen en de consumptie van moeilijk of niet-verteerbare koolhydraten te verminderen. Denk dan aan de reeds genoemde groenten, maar eventueel ook aan lactose wanneer de klachten optreden na het drinken van melkproducten. Let ook op de consumptie van verborgen suikers (zoals fructose) of kunstmatige zoetstoffen (zoals sorbitol en mannitol) in allerlei dranken (bv. druivesap, appelsap) en snoepjes (kauwgom!).
Er bestaan geen geneesmiddelen waarvan bewezen is dat ze werkzaam zijn tegen flatulentie.