Of dat groene kruis afgeleid is van de thuiszorgorganisatie, zoals dat tegenwoordig heet, weet ik niet. Wel dat er in de twintiger en dertiger jaren al voedingsmiddelen met gezondheidsclaims bestonden. In die hoek moet je dat groene kruis plaatsen. Ik heb wel de fabrikant gevonden en de historie van dat bedrijf:

Lonka is afgeleid van London Caramel Works. De eerste fabriek werd in 1920 geopend in Breda; tien jaar later volgde een tweede vestiging in Essen (België). In 1965 werd de vestiging in Breda gesloten en ging de productie volledig over naar Essen. In die jaren produceerden wij voornamelijk caramel, toffee en hard suikerwerk. In 1997 werd Lonka overgenomen door de familie De Bock. (lees verder op de website)

Toegevoegd na 1 uur:
Een stukje geschiedenis van het Groene Kruis:

3 november 1900 - In Driebruggen werd het Groene Kruis opgericht. De vereniging werd opgericht in de gemeente Lange Ruige Weide door huisarts Wilhelm Poolman. De naam het Groene Kruis werd afgeleid van de kleur die gebruikt werd door de medische faculteit van de Universiteit van Utrecht.

Het zou dus heel goed kunnen dat de naam van het snoepje geïnspireerd is door de gezondheidsorganisatie, want die bestond al voor de Locarbits (London Caramel Bits).

Leuke vraag!