Dit is eeeeeeecht lekker, eet smakelijk!

Surinaamse roti en massalakip
Dit Surinaams recept is genoeg voor 5 mensen (de hoeveelheden in verhouding aanpassen bij meer/minder eters) .

Voor de marinade
3 teentjes fijngeneden knoflook
3 á 4 eetlepels massala poeder
2 eetlepels olijfolie
zout

Voor het hoofdgerecht

kip in stukken (ik gebruik meestal borrelhapjes, de bovenarmen van de vleugeltjes)
1 grote gesnipperde ui
1 Madame Jeannette of een paar rode pepers
een thee-ei om de Madame Jeannette gesneden in te doen

5 medium aardappels
5 hardgekookte eieren
wat water
evt. een bouillonblokje plus zout en peper

Bijgerechten
1 pond verse kousebanden of - indien niet verkrijgbaar - sperciebonen

roti-pannenkoeken (roti blanco)

Bereiden

Maak een mix van olie, knoflook, zout en massala. Voeg de kip toe en marineer het gedurende minimaal 3 uur.

Braadt het vlees aan tot het bruin is en voeg de ui toe.
Voeg wat water toe tot het onderstaat en zet het vuur zachter. Hang het thee-eitje met de Madame Jeannet er in en laat alles zachtjes pruttelen voor ongeveer 30 minuten. Voeg eventueel nog wat extra massala en een bouillonblokje toe voor de smaak.

Snij de geschilde aardappels in stukken en voeg aan de kip toe.
Maak de kousebanden (of de slabonen) schoon, snij ze in stukken van ongeveer 5 cm en kook ze de laatste 10-15 minuten mee tot ze beetgaar zijn.

Pel de eieren.

Haal het thee-eitje met de Madame Jeanette uit de vleesmix en voeg wat zout en peper aan de saus toe naar smaak.
Voeg de eieren toe en laat deze goed warm worden.

Leg op elk bord een roti-pannenkoek en doe hierop een schep kip, kouseband, saus en een ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

En als je aan bovenstaande nog wat gepureerde (gekookte) pompoen toevoegt is-ie helemaal af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ingrediënten

1 kilo kipkarbonade of 750 gr kipfilet

50 gr boter
500 gr kousenband

750 gr aardappelen
1 grote ui
1 peper(madame jeanet rood)
5 eetlepels olie
4 eetlepels kerrie madras
3 theel. gem. koriander
2 theel. gemalen komijn(dinten)
2 tenen knoflook
1 kippenbouillon tablet
1 zakje santen of een blikje

Bereidingswijze

wrijf het vlees in met zout en peper en braad het rondom bruin
laat het dan afgedekt 30 min. gaar stoven
Intussen de aardappels schillenen in kleine blokjes snijden
kousenband schoonmaken en in niet te kleine stukjes snijden
ui snijden
het pepertje snijden
de knoflook fijn hakken
Haal de kip uit de pan,en gooi het braadvocht weg
Doe olie in de pan en fruit daarin de ui, knoflook,koriander,kerrie,komijn en het pepertje
als alles is gefruit doe je de kip erweer bij plus de kousenband en de aardappels ,voeg daarbij een halve ltr. water en de bouillontablet, breng het aan de kook en laat het nog min. een half uur zachtjes stoven
Als laatste de santen toevoegen ong. 5 min voordat het klaar is.

Serveertips
De roti pannenkoeken kan je zelf maken, maar ik gebruik hier de flowertacos voor, ze smaken het zelfde en is wat gemakkelijker.