alcohol heeft altijd invloed op de hersenen.
De ontwikkeling van de hersenen is pas klaar als je zo'n 20 a 25 jaar oud bent.

Maar ook daarna is alcohol nog steeds slecht voor de hersenen
Als je langdurig gemiddeld meer dan 25 glazen alcohol per week drinkt, loop je risico op hersenbeschadiging. Je geheugen gaat achteruit, het denken wordt vertraagd en je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties.

De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers met wel 15% krimpen.

Jarenlang teveel drinken kan, zeker in combinatie met een tekort aan vitamine B1, leiden tot onherstelbare hersenschade. De meest ernstige vorm is het Korsakov Syndroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op de leeftijd dat je hersens zich niet meer ontwikkelen.

De alcohol blijf schade toebrengen aan je hersenen zo lang als je leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele leeftijd. hoe oud je ook bent, alcohol blijft een stof die je hersencellen verpest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leeftijd dat je hersenen zich niet meer ontwikkelen. Dat is rond je 24e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel drinken kan leiden tot het Korsakov syndroom. Je korte termijn geheugen is dan geheel verdwenen.

Als voorbeeld: ik moest een vrouw verzorgen en haar aankleden. Daarbij vroeg ik haar of ze even wilde gaan staan, maar omdat ze pijn in haar knie had, ging ze onmiddellijk weer zitten.

Alcohol breekt voortdurend hersencellen af, en daar komt niks voor in de plaats. Dat neemt niet weg, dat een enkel glaasje per dag wel kan. (of twee en soms drie).