Komen de voedingsstoffen die in vlees zitten uit het voer dat de dieren eten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
Edraket
2 jaar geleden
Ja natuurlijk.
Die komen niet uit het water dat ze drinken of de lucht die ze inademen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oke, dus je hoeft niet per se vlees te eten?
LeonardN
2 jaar geleden
@Edraket Ik denk dat je het punt mist.
Dieren zetten hun voedingsstoffen om in andere (voedings)stoffen.
Een koe eet voornamelijk gras. Dat stoffen in gras zullen omgezet worden of wellicht geconcentreerd worden in bepaalde delen van de koe.
Als mens zal je dus niet enkel gras kunnen eten, om de voedingsstoffen binnen te krijgen die je van een biefstuk krijgt.
Of wellicht moet je dan zoveel gras eten dat het niet rendabel/haalbaar is.
TurfGraver
2 jaar geleden
@iemand2, er zijn hele volkstammen die gezond leven zonder vlees. ;)

Antwoorden (2)

Uiteindelijk wel natuurlijk, direct of indirect. Maar koeien etc zetten daarbij voer dat voor mensen niet of slecht verteerbaar is (gras bv), of arm aan hoogwaardige voedingsstoffen (zoals sommige vitamines en mineralen) om in vlees dat mensen makkelijk kunnen verteren en tjokvol voedingsstoffen zit
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
En tjokvol rommel waar je ziek van wordt. ;)
tinus1969
2 jaar geleden
Zoals? Vlees is gezond, dat is een dilemma.
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja natuurlijk....
Er is geen verband tussen cardiovasculaire aandoeningen, diabetes type 2 en kanker, vooral darmkanker en vlees consumptie. ;)
Als je Netflix hebt is "What the health" een aanrader.
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver:
"Er is geen verband tussen cardiovasculaire aandoeningen, diabetes type 2 en kanker, vooral darmkanker en vlees consumptie"
Klopt, daar is inderdaad geen verband tussen. Het eten van met nitriet geconserveerd vlees zorgt waarschijnlijk voor een kleine (in de orde van 20%) toename van darmkanker; de combinatie van nitriet en heemijzer produceert kankerverwekkende nitrosamines. Vlees consumptie beschermt waarschijnlijk tegen type 2 diabetes - T2DM wordt veroorzaakt door teveelk koolhydraten.
TurfGraver
2 jaar geleden
Wow tinus1969, zou je dit ook aan hun kunnen doorgeven?
(Eehm, 20% toenames vindt ik niet klein...)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4954662/
https://www.webmd.com/diet/news/20200203/meat-still-isnt-healthy-study-confirms#1
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/whats-the-beef-with-red-meat
https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-021-01922-9
p.s. deze studie waren niet gesponsord door de vlees en zuivel industrie. ;)
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, je kunt hier wat badinerend over doen (Wow tinus1969, zou je dit ook aan hun kunnen doorgeven?), maar het is gpoed om te beseffen dat hier sprake is van serieuze wetenschappelijke discussie waarbij het paradigma bovendien langzaam maar zeker kantelt. Pakweg 10 jaar geleden waren zout en vet de grote schuldigen aan welvaartziektes - nu is dat suiker. In het kielzog daarvan is ook vlees weer positiever in beeld.
Onder (ideologische) vegetariërs/veganisten geldt dit als inconvenient truth - als vlees gezond is, geeft dat immers een dilemma.
Voedingsstoffen zitten nu eenmaal in voedsel. Elk dier haalt zijn voedingsstoffen dan ook uit voedsel en ja, dit zit uiteraard ook in zijn/haar vlees.
Ons lichaam kan deze stoffen niet of in onvoldoende mate zelf aanmaken en met name de eiwitten die in dierlijk vlees zitten zijn erg waardevol.

Dierlijk eiwit heeft een gunstiger samenstelling dan plantaardig eiwit. Zou je vlees weglaten, dan moet je meer plantaardig eiwit of andere dierlijke producten (melk enz.) eten.
Met name Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten en dat heb je nodig. Het zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedlichamen. Soms wordt het toegevoegd aan producten, daarom zou je de verpakkingen moeten bekijken.
Eet je dus nauwelijks vlees, dan is het raadzaam om een extra supplement B12 dagelijks aan te vullen tot 100% aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Als vegetariër heb je meer behoefte aan met name eiwitten en dan is het belangrijk dat je vlees op een volwaardige manier vervangt. Eiwitten haal je ruimschoots uit andere voedingsmiddelen: plantaardige bronnen zoals granen, peulvruchten (waaronder soja), noten en zaden, maar ook dierlijke bronnen zoals melkproducten, kaas en eieren.
Zorg er dan ook met een goed vegetarisch dieet voor dat je geen voedingsstoffen tekort komt als je vlees wilt schrappen.
amc
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Kortom, je kunt prima aan alle nodige voedingsstoffen komen zonder dat dieren daar onder hoeven te lijden (vegan).
We hebben tegenwoordig helemaal geen vlees of zuivel nodig (je voorkomt dan ook veel kwalijke stoffen inname) het is dus een keuze.