Het hangt er een beetje van af, om welke reden jij zelf vegetaríër bent.
Als je geen vlees/vis eet, omdat je het niet verantwoord vindt in deze tijd van bio-industrie, gekke koeien, pest-varkens, geruimde kippen, besef van CO2-uitstoot en een leeggeviste oceaan om kweekvissen te voeren, kan je overwegen, een kind kennis te laten maken met vlees/vis.
Maar als je uit idealistische reden vegetarisch leeft, nl. geen dieren onnodig laten lijden en doodmaken voor voedsel, dat prima te vervangen is in onze welvaartsmaatschappij, dan kan je ervoor kiezen, ook je kind geen dood dier te voederen.
Net zo min als je een kind kennis kunt laten maken met iedere religie die er op de wereld is, zodat hij later zelf kan kiezen, of en hoe hij wil geloven, kan je je kind tegen je overtuiging in alles voederen wat er opgegeten wordt door mensen waar ook op de wereld.
Ik ga ervan uit, dat je je kind zo optimaal mogelijk wilt opvoeden. Daar horen normen en waarden bij, die jij naleeft.
Ik ben zelf mijn hele leven vegetariër geweest, opgevoed door vegetarische mensen. Ik zou me verschrikkelijk hypocriet voelen, om eendjes te gaan voeren met mijn hummel, en het vervolgens kippensoep binnen te lepelen.
Ik heb, toen ik nog jonger was, en kinderen nog een optie, hier veel over nagedacht, omdat mijn 'mannen' meestal nogal carnivoorachtig waren, en ik voor hen wel met vlees en vis kookte - het was hún keuze, en of ik nou voor mijn honden vuile pens, of voor mijn 'man' een biefstuk klaarmaakte, was voor mij om het even.
Maar ik had voor mezelf besloten, dat ik, tot ze zelf konden nadenken en discussieren, géén vlees/vis zou geven.
Als ze op tienerleeftijd aan de hamburger zouden gaan, zou ik dat welliswaar erg jammer gevonden hebben, maar ik zou het hebben gerespecteerd.
Ik heb zelf nooit de scheiding tussen een stukje vlees in een plasticje, en de hele grazende koeien in de wei kunnen maken : alsof je met een vork door de warme huid van een levend dier prikt.
Ik ben er dus van overtuigd, dat ik op tienerleeftijd gekozen zou hebben, alsnog vegetariër te worden.
Omdat ik zo in het leven sta, dat ik zo min mogelijk pijn wil veroorzaken, en met respect om wil gaan met ieder levend wezen.
Ik wens je sterkte en wijsheid toe met het nemen van je beslissing!!!