Sinds 1998 kan ik geen fruit meer verdragen. Alleen nog aardbeien. Ander soort fruit is funest. Wat maakt mij allergisch voor fruit?

Ik krijg zeer opgezette en gevoelige darmen van. Na het eten van een stukje fruit ben ik 3 dagen ziek. 24 uur per dag ontzettende krampen, geen gassen. Buik is dan helemaal opgezet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Er lastig aan te geven hoe dat is ontstaan.
Dit soort problemen moet je eigenlijk holistisch bekijken.
Het heeft vaak te maken met een genetische aanleg er voor, de manier van leven, vooral stress, de manier van eten, wat je eet en vooral wat je niet eet, wat je wel of niet drinkt, mogelijk een maag- darm- lever probleem , spanning uit je directe omgeving, b.v. relatie- collega's enz.
Het zwakste deel van je lichaam gaat dan vervelend doen en kan zich zelfs tegen het eigen lichaam keren in de vorm van een voedsel allergie.
Ik zou naar een natuurarts gaan en het holistisch aanpakken, je kunt hier weer van af komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De samenstelling van de eiwitten in het fruit. (zie bron)
Het is onwaarschijnlijk dat je voor alle soorten behalve aardbeien allergisch bent, maar je kan ook moeilijk alles gaan uitproberen als je er steeds 3 dagen ziek van bent.

Je kan je wel laten testen, dan kan je misschien weer wat meer eten.

Het hoeft niet perse aan het fruit op zich te liggen,
een bekende met lichte appelallergie heeft nergens last van bij biologische appels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meest voor de hand liggende oorzaak lijkt mij hier fructose malabsorptie, ook wel fructose-intolerantie genoemd. Daarbij kan de dunne darm fructose niet goed opnemen, zodat het onverteerd in de dikke darm terecht komt en daar klachten geeft als buikkrampen, diarree of obstipatie, opgeblazen gevoel en winderigheid. Ook vermoeidheid en slaapproblemen kunnen voorkomen.

In aardbeien zit relatief weinig fructose. Dat geldt ook voor o.a. citroen, meloen, rijpe bananen of mandarijn. Aan de andere kant zal bij fructose-intolerantie niet alleen fruit klachten geven: sommige groentesoorten zoals zoete aardappels, knoflook en uien bevatten veel fructose. En sucrose - gewone tafelsuiker - bevat ongeveer 50% fructose en 50% glucose. En dat zit in héél veel producten.

Het verschilt per persoon wat iemand met zo'n intolerantie kan verdragen, zo kan iemand bijvoorbeeld geen klachten krijgen van knoflook maar wel van ui en allerlei soorten fruit, of andersom.

Waarom ik hieraan denk? Omdat je klachten niet op een allergie lijken, maar eerder op een intolerantie. Fructose malabsorptie/intolerantie komt relatief veel voor, volgens sommige onderzoeken tot zo'n 30% van de bevolking. En ik zou zo geen andere intolerantie weten waarbij je specifiek problemen hebt met fruit. Ook het feit dat aardbeien wel goed gaan, past in het plaatje, omdat daar voor een fruitsoort relatief weinig fructose in zit. Daarbij eet je er meestal geen hele grote hoeveelheden in één keer van, wat nogal uitmaakt bij een malabsoptie.

Fructose-intolerantie wordt vastgesteld door middel van een waterstof-ademtest in het ziekenhuis. Dat is een relatief eenvoudig onderzoek. Omdat er natuurlijk ook andere oorzaken kunnen zijn voor je klachten, zou je huisarts je door kunnen verwijzen naar een MLD-arts. Die kan beoordelen of een fructose-intolerantie inderdaad waarschijnlijk is, en daar op laten testen. De arts kan ook nagaan of er specifieke oorzaken zijn voor een eventuele intolerantie, zoals bacteriële overgroei, wat behandeld kan worden met antibiotica.

Heb je inderdaad een fructose-intolerantie, dan is begeleiding door een diëtist gewenst om uit te zoeken waar je op reageert zodat je die dingen kunt vermijden. Meestal worden de darmen minder gevoelig voor fructose wanneer je je een tijdje aan dat dieet houdt. Je kunt dan na verloop van tijd weer producten toevoegen die je eerder niet verdroeg.

Bespreek je klachten in elk geval eens met je huisarts, die kan je indien nodig doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mischien heb je een vorm van moving bowels.
Laat eens zoeken in deze richting.
Robby BB