In welk voedsel zit veel ijzer?

De dokter denkt dat ik ijzertekort heb. Wat kan ik het beste eten om het tekort aan te vullen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Voedsel dat rijk is aan ijzer

Voedsel dat rijk is aan vitamine C

* rood vlees, zoals rundvlees, lamsvlees, lever en cornedbeef
* gevogelte, zoals kip en kalkoen
* eigeel
* graanproducten, zoals ontbijtgranen met extra ijzer (kijk op de verpakking), volkorenbrood
* bonen en peulvruchten, zoals linzen, witte bonen in tomatensaus en spliterwten
* donkergroene groente, zoals spinazie, groene kool en broccoli
* gedroogde vruchten, zoals abrikozen en rozijnen

Toegevoegd op 22-04-2009 18:04:57
De regel met vitamine C hoort er niet bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar om het tekort aan te vullen kun je ook pillen halen bij de drogist (ijzer pillen)
dat heb ik ook:)
de bovenstaande producten kloppen inderdaad!
er is ook limonade meet extra ijzer:
roosvicee ferro. Wij hebben hem thuis, maar ik vind hem niet erg lekker (smaakt naar stroop en ijzer)

oja, in appelstroop zit ook veel ijzer!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vriend had een tijdje geleden een flink ijzertekort, ik heb toen uitgebreid onderzoek gedaan naar wat het meeste ijzer oplevert.
Nummer 1 met stip: varkenslever, 21 mg ijzer per 100 gram.
Sowieso zit er in vlees veel ijzer van een ijzersoort die heel gemakkelijk door je lichaam opgenomen wordt.
Ik heb toen voor mijn vriend heel vaak biefstuk gebakken en dat heeft goed geholpen.
Als je zoekt op 'voedingswaarde' kan je veel sites vinden waar je van iedere voedselsoort kan vinden wat er allemaal in zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk ook van alles. Het gaat er niet om wat je dokter denkt, maar wat zijn analyse is. Assistent kan bloed prikken, en je HB is met een paar uur wel bekend. Als het écht dramatisch is gaat je bloed naar het labo, dan kan de uitslag een dagje op zich laten wachten.

Ergo, wat hij voorschrijft is van belang, niet zijn gedachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een ijzertekort hebt, moet de oorzaak gezocht worden.
Er kan bijvoorbeeld een zweertje aan de maag of twaalfvingerige darm zitten. Dit kan bloedverlies geven , wat je niet merkt.
De arts in het ziekenhuis kan een ademtest doen om te kijken of je een bepaalde bacterie bij je hebt, die dit veroorzaakt.
Een eventuele bacterie kan met pilletjes verjaagd worden
en voor eventuele zweertjes zou je twee soorten antobiotica kunnen krijgen.

Maar natuurlijk ben ik geen dokter, ik raad je alleen maar aan om naar de oorzaak te zoeken

groetjes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de basis is groene (blad) groenten, en mijn persoonlijke favoriet voor snelle aanvulling : Roosvicee Ferro. gewoon bij elke supermarkt en vele drogisten verkrijgbaar. helpt best goed.

je dieet permanent gezond houden met variatie en groene groenten helpt wel het best ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet wat de oorzaak van je ijzertekort is?
Als je een normaal eetpatroon hebt krijg je voldoende ijzer binnen.
Mocht je door bijvoorbeeld een dieet of wegens een bepaalde voedselallergie een ijzertekort hebben dan kan de huisarts je een ijzer suppelement voorschrijven.

En voor wat betreft het voedsel... Appelstroop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Appelstroop.
Als je Hero appelstroop neemt zit daar nog extra ijzer aan toegevoegd. Deze heet officieel Hero Fruitstroop Rinse Appel en heeft 17,5 mg ijzer per 100 gram.