Deze benamingen worden geregeld voor het zelfde gebruikt.
Het verschil is dat de rollade opgerold wordt en opgebonden al dan niet met een vulling. Een braadstuk daarentegen is een deel van het dier dat gebraden wordt met kruiden maar zonder vulling.
Behalve de hele kalkoen in de oven, kan je kiezen voor een rollade of een kalkoendij bv. .
.
Of kalkoenfilet is een mogelijkheid.
Toegevoegd op 28 oktober 2019 09:31: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het enige verschil zit hem in de opgerolde vorm van het vlees.

Een 'gebraad' is hetzelfde als een 'braadstuk' en het is alleen een verzamelnaam voor een stuk vlees of gevogelte dat als bereiding het beste gebraden wordt.
Je kunt een stuk vlees, wild of gevogelte mals maken door het op lagere temperatuur langer te laten braden. Dit kan in een braadpan op het vuur of in de oven. In de oven mag het stuk echter niet te klein zijn. De ovenbraadtijd van kleinere stukken vlees is te kort om lekker bruin te kleuren. Onder 750 gr. is dan ook te klein om in de oven te braden.
Uiteraard kan je ook braden in aluminiumfolie, een braadzak, römertopf of andere aardewerken, glazen of andere ovenschaal als er maar een deksel bijzit of afgedekt wordt. De temperatuur mag niet te hoog zijn en moet constant blijven. Afdekken behoudt de geur en smaak en laat minder snel uitdrogen of te snel donker kleuren.
Na het dichtschroeien laat je het met allerlei smaakmakers garen, zodat je ook een lekkere jus krijgt als je dat wilt.

In tegenstelling wat de vorige beantwoorder aangaf, kun je het ook vullen. Zo zijn bijv. 2 flinke kalkoenfilets met een vulling ertussen en dan samengebonden of vastgeprikt ook een 'gebraad' of 'braadstuk'.

Wordt het vlees echter gekruid en dan opgerold zodat je een ronde vorm krijgt, dan spreken we altijd van een specifieke 'rollade'.
amc