Als een vruchtensap 30% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamines bevat, kun je dan 3a4 glazen drinken om al je vitamines binnen te krijgen?

Of werkt het niet of die manier??

Toegevoegd na 2 uur:
En dan bedoel ik natuurlijk de vitamines die in die vruchtensap zitten..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, zo werkt het niet echt. Want dat die vitamines in het sap zitten, betekent niet dat je lijf ze ook in die mate opneemt.
Daarnaast is het advies om maximaal twee glazen vruchtensap per dag te drinken, omdat er ontzettend veel suiker in zit (natuurlijke suikers). Als je een vrucht eet, krijg je meer voedingsstoffen binnen (denk ook maar aan vezels).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor de specifieke vitamines die daarin zitten geldt dat inderdaad ja. In een vruchtensap zitten echter nooit alle vitamines die je nodig hebt. Zo zijn er vitamines die bijvoorbeeld uit vet of zuivel gehaald moeten worden.
Bovendien staat het percentage van de ADH vitamines vaak per 100 ml. Een glas is gemiddeld 200-250 ml.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke vitamines moeten dan uit zuivel gehaald worden?
Zo kan je het zien, alleen is er een divers gamma aan vitamines. In vruchtensap zit waarschijnlijk 30% van je dagelijkse behoefte vitame C. Daarnaast moet je ook heel wat andere groenten en fruit eten op alle vitaminen voldoende op te
nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo werkt het niet helaas. Met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines wordt niet alleen vitamine C bedoeld en dat is wat je vooral met fruit(sap) binnenkrijgt.
Er zijn 13 vitamines waarvan 4 vetoplosbare en 9 wateroplosbare.
De 4 vetoplosbare zijn vitamine A,-D,-E en -K. Deze zitten vooral in vet van voedingmiddelen en worden in het lichaamweefsel opgeslagen.
De 9 wateroplosbare zijn vitamine B1,-B2,-B3,-B5,-B6,-B8,-B11(foliumzuur), B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten vooral in het vocht dat in voedingsmiddelen zit.
Het lichaam kan deze wateroplosbare vitamines (met uitzondering van B12) niet goed opslaan; een teveel hiervan verlaat je lichaam weer via de urine. Als vrouw heb je dagelijks 70 mcg vitamine C nodig ( indien je rookt meer, omdat door roken meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam)dus alles wat je meer dan die 70 mcg binnenkrijgt plas je weer uit.

Zo is vitamine A nodig voor je immuunsysteem, huid, haar, tandvlees en je ogen. Zit vooral in zuivel, halvarine/margarine, lever en vis.
de B vitamines voor oa verbranding van koolhydraten, spijsvertering,zenuwstelsel, bloed, gezonde huid, afbreken van stoffen, afweerstoffen en hormonen aanmaak enz. Zit overal wel wat van in; brood,vis, vlees noten, graan, groenten,fruit, enz.
Vitamine C is goed voor je weerstand, gezonde tanden, botten, bloedvaten en vertraagt de veroudering. Zit vooral in groente, fruit en aardappels.
Vitamine D zit alleen in dierlijke produkten, maar niet veel, wel iets meer in vette vis. daarom steken fabrikanten het in de margarine, bak en braad producten. Een tekort komt vaak voor vooral bij ouderen. (botontkalking, geheugenverlies enz)
Vitamine E voor huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en hart. Zit in plant. olie, noten, graan,muesli enz.
Vitamine K voor de bloedstolling. Zit in broccoli en spinazie.
amc