Hoe lang is gedroogde kokos bruikbaar voor voeding ?

Mijn gedroogde kokos is meer dan 1 jaar vervallen en zit in een plastic doosje met deksel! Weggooien of nog gebruiken in gebak?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
34.5K
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt ruiken, proeven en kijken of je sporen van bederf ziet.

Antwoorden (1)

In ongeopende verpakking blijft het zeker 1 jaar goed. Is de verpakking geopend geweest, dan blijft het luchtdicht afgesloten toch zeker een aantal maanden gewoon goed.
Probeer eens of er nog smaak aan zit en of het niet plakt of anders ruikt. Je hebt de meeste kans dat er nog maar weinig smaak aan zit, ook al ziet hij er nog goed uit en ruikt niet raar.
Dan hoef je hem echter nog niet weg te gooien...je kunt er zelf nog meer smaak aangeven door er 'seroendeng' van te maken. Dat doe je heel eenvoudig in de magnetron.

Doe de kokos in een kom en maak hem ietsje vochtig.
Wrijf in een vijzel ( of hak het in de keukenmachine) 1 uitje, knoflookteen en wat Laospoeder of verse plakjes als je die hebt, fijn en schep dit mengsel samen met 1 lepel djahé ( gemberpoeder), ketoembar ( korianderpoeder) asem (tamarinde) óf citroensap/azijn, 1,5 eetl. rietsuiker, wat zout en wat Sambal Badjak of -manis door het kokosmengsel.
Doe 3-5 el. arachideolie in een glazen magnetronschaal en zet hem 1 minuutje op 700 W in de magnetron. Schep de gekruide kokos door de warme olie en meng alles. Zet alles weer in de magnetron op 700 W en laat hem ca. 11-12 min. draaien. Het is dan wel van belang dat je de massa regelmatig even door schept.
Als de laatste minuut is bereikt, schep je er ongezouten, gebrande pinda's door.
In een glazen schaal gaat het het beste omdat in kunststof kleurstoffen kunnen achterblijven door de kruiden en die krijg je er lastiger uit of helemaal niet meer.
Zet de stand ook niet hoger, kokos verbrandt snel.
amc