Wordt een teveel aan calorieen uit koolhydraten omgezet in vet op buik en bovenbenen als je ze niet verbruikt?

Als je weinig beweging hebt omdat je niet kan/mag sporten.
Helpt het dan om een tijdje koolhydraat-arm te eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een calorie is een calorie, of die nu uit koolhydraten, eiwitten of vetten komt maakt niet zoveel uit (simpel gezegd). Je lichaam heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid calorieen nodig op een dag, dit kun je hier berekenen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Het bovenste getal (je BMR) is wat je lichaam al nodig heeft als je echt helemaal niks doet op een dag. Als je weinig beweegt, zul je dichter in de buurt van je BMR komen te zitten. Koolhydraat arm eten helpt niet echt, als je minder beweegt en minder energie nodig hebt, pas je gewoon je totale aantal kcal aan, op wat je op dat moment nodig hebt (dat is het 2de getal in de calculator, je TDEE). De verhoudingen kun je iets aanpassen, ik merk bij mijzelf dat ik op dagen dat ik vrij ben meer neig naar eiwitten en vetten, en op actieve dagen naar een hoger percentage koolhydraten. Het is dus niet zo dat koolhydraten = vet op je buik en benen. Het gaat om het totaal plaatje, je totaal aantal kcal dat je eet. Zolang jij niet boven je TDEE gaat eten, word het echt niet als vet omgezet, dan verbruikt je lichaam het als energie omdat het nodig is voor de processen in je lichaam. Toegevoegd na 6 minuten: Maar in het geval van een eetstoornis en ondergewicht kan het lichaam anders reageren. Je zit in een overlevingsstand, en het lichaam heeft energie nodig voor herstel. En dit kan in fases gaan, waardoor het lijkt of je aankomt, terwijl dit alleen vocht vasthouden is terwijl er allerlei herstelprocedures bezig zijn in je lichaam. Op deze pagina kun je er heel veel over lezen, ook over de verschillende fases en wat je kunt verwachten: http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html

Een teveel aan calorieën wordt omgezet in vet. Dat hoeven niet per se calorieën te zijn uit koolhydraten; ze kunnen net zo goed uit eiwitten en vetten komen. En waar het vet zich afzet, is voornamelijk genetisch bepaald. De ene krijgt een dikke buik, de andere dikke benen, weer een ander wordt gelijkmatig overal een beetje dikker... Als je minder beweegt dan normaal, moet je dus op je calorieën letten, en niet speciaal op je koolhydraten. Sterker nog: het is erg belangrijk dat je voldoende koolhydraten blijft eten, anders gaat je spijsvertering in de hongerstand, en kom je later des te sneller aan. Eet gewoon evenwichtig (dus neem producten uit elk vak van de voedingsschijf), maar blijf van tussendoortjes af, snoep niet, drink liever water of thee (zonder suiker) dan frisdrank, wees matig met alcohol, eet minder vet (maar neem wél margarine en vette vis)... Dan ben je gezond bezig.

De combinatie koolhydraten met vetten wordt door je lijf direct in vet opgeslagen. Als ik minder (zo weinig mogelijk dus bijna niets) koolhydraten eet kom ik niets aan en val zelfs af, ook als ik genoeg calorien eet als er maar geen koolhydraten inzitten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100