Wordt een teveel aan calorieen uit koolhydraten omgezet in vet op buik en bovenbenen als je ze niet verbruikt?

Als je weinig beweging hebt omdat je niet kan/mag sporten.
Helpt het dan om een tijdje koolhydraat-arm te eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
@viridiflavus: kleine toevoeging: vraagsteller heeft een eetstoornis en ondergewicht

Het beste antwoord

Een calorie is een calorie, of die nu uit koolhydraten, eiwitten of vetten komt maakt niet zoveel uit (simpel gezegd).
Je lichaam heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid calorieen nodig op een dag, dit kun je hier berekenen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Het bovenste getal (je BMR) is wat je lichaam al nodig heeft als je echt helemaal niks doet op een dag.
Als je weinig beweegt, zul je dichter in de buurt van je BMR komen te zitten.

Koolhydraat arm eten helpt niet echt, als je minder beweegt en minder energie nodig hebt, pas je gewoon je totale aantal kcal aan, op wat je op dat moment nodig hebt (dat is het 2de getal in de calculator, je TDEE).
De verhoudingen kun je iets aanpassen, ik merk bij mijzelf dat ik op dagen dat ik vrij ben meer neig naar eiwitten en vetten, en op actieve dagen naar een hoger percentage koolhydraten.

Het is dus niet zo dat koolhydraten = vet op je buik en benen. Het gaat om het totaal plaatje, je totaal aantal kcal dat je eet.
Zolang jij niet boven je TDEE gaat eten, word het echt niet als vet omgezet, dan verbruikt je lichaam het als energie omdat het nodig is voor de processen in je lichaam.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar in het geval van een eetstoornis en ondergewicht kan het lichaam anders reageren.
Je zit in een overlevingsstand, en het lichaam heeft energie nodig voor herstel. En dit kan in fases gaan, waardoor het lijkt of je aankomt, terwijl dit alleen vocht vasthouden is terwijl er allerlei herstelprocedures bezig zijn in je lichaam.
Op deze pagina kun je er heel veel over lezen, ook over de verschillende fases en wat je kunt verwachten: http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt weer,Ritsuka
Maar het lijkt bij mij toch echt zo te zijn dat als ik brood en dat soort dingen neem,mijn lichaam dat meteen opslaat.
Misschien is dat ook een gevolg van mijn eetstoornis en is het anders bij iemand die gezond is.
Ik wordt er onzeker en ongelukkig van en dan wil ik eigenlijk weer gaan afvallen.
Ik kom er nog niet echt uit helaas. Maar het is toch wel zo dat je afvalt van de combinatie eiwitten en vetten en dat je dan koolhydraten schrapt,dat doen sporters die hun vetgehalte omlaag willen hebben ook.
Ritsuka
10 jaar geleden
Niet alle sporters hoor, kijk maar eens naar Michael Phelps, die at 12000 kcal tijdens de Olympische Spelen, ook zeer veel koolhydraten (voor energie) en hij ziet er behoorlijk strak uit hoor: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2177613/Michael-Phelps-12-000-calories-day-dont-doing-harm.html
Ritsuka
10 jaar geleden
Als jij brood en dergelijke eet, gaat je lichaam dat waarschijnlijk opslaan ja. Hier een stukje van de pagina die ik al linkte, jij zit zo te lezen in fase 1: "It is possible to gain weight on 1600-2200 calories a day when recovering from the restrictive eating disorder spectrum because the metabolic rate is so suppressed.

The body approaches recovery in the following way:
1.keep everything suppressed and take the energy to deal with the backlog of cellular repair (leading to bloating and water retention initially) and sock the rest away in fat stores (usually disproportionately around the mid-section to insulate vital organs);
2.assuming there is enough energy still coming in, then address longer term repair issues (bone density etc.) and begin to notch up metabolic rates and bring biological functions back on-line;
3.assuming adequate energy continues to come in on a daily basis, then fire up the regular neuroendocrine system back to normal and allow the metabolic rate to go back to normal as well."
Ritsuka
10 jaar geleden
Het is dus iets waar je doorheen moet, je lichaam gaat eerst alles zoveel mogelijk opslaan en gebruiken voor het herstellen, en dit gebeurt voornamelijk in de buik regio, omdat daar belangrijke organen zitten die beschermd moeten worden.
Daarna komt fase 2, als je genoeg blijft eten, dan worden andere problemen opgelost en komt je stofwisseling weer op gang.
En uiteindelijk gaat het vasthouden van vocht en vet weg, zodra je lichaam grotendeels hersteld is, en doorheeft dat er voldoende energie binnen komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus klopt het wel wat ik al dacht.
Ik had dat ook toen ik net was opgenomen, veel ondergewicht,maar toen ging ik van bijna niet eten,naar 3x per dag eten,en dat was een opbouwschema met veel eiwitten,koolhydraten en toen had ik heel snel een bol buikje terwijl ik verder nergens aankwam,dat zag er echt raar uit.
Ik woog toen hooguit 38 kilo en wat ik was aangekomen zat echt daar.
Misschien ook logisch dat je 5 kilo meteen ziet bij ondergewicht.
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties,ik heb er echt wat aan.
Ik snap nu dat ik hier doorheen moet en ik moet mijn lichaam tijd geven verder te herstellen.
Ik ben er echt heel slecht aan toe geweest en dat wil ik echt niet meer meemaken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Nu weet je dus waar deze reactie toen door kwam.
Het is inderdaad iets waar je doorheen moet, probeer ook zeker wat meer van die site te lezen. Het is allemaal in het Engels en lange tekst, maar zeker veel nuttige dingen.
Veel sterkte in elk geval, ik kan mij voorstellen dat het erg moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,ik ga dat zeker nog wel doorlezen,hier hoor je niet veel over als je opgenomen bent.
En het is echt heel moeilijk,elke dag weer,ik wens het echt niemand toe.
Dank je (weer);)
echt fijn dat je zoveel moeite doet,goede en zinvolle info te geven.
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen probleem, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het gelezen van die fases(was wel ff zoeken zeg)en het was meteen herkenbaar wat ik las en nu begrijp ik ook waarom dit gebeurd.
Ik eet nog steeds niet genoeg en ik heb nog behoorlijk ondergewicht,maar blijkbaar is me lichaam toch aan het proberen de schade te herstellen.
Ik las ook dat mijn lichaam daar op dit moment echt alle voor energie nodig heeft en nu snap ik ook dat ik daarom de laatste weken zo uitgeput ben.
Don't panic staat er ook,maar dat is wel moeilijk.
Ik lees ook dat veel anderen hetzelfde hebben en ook de neiging hebben weer laxeermiddelen te gaan gebruiken en weer te afvallen door restrictie.
Ik was daar ook bijna weer mee begonnen.
Echt super dat je dit gevonden heb,ik heb er op dit moment echt veel aan.
Ik wil echt niet blijven doorgaan zo.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, het is wel een lap tekst ja, haha.
Veel sterkte in elk geval, nu weet je in elk geval waarom je lichaam zo reageert.

Andere antwoorden (2)

Een teveel aan calorieën wordt omgezet in vet. Dat hoeven niet per se calorieën te zijn uit koolhydraten; ze kunnen net zo goed uit eiwitten en vetten komen. En waar het vet zich afzet, is voornamelijk genetisch bepaald. De ene krijgt een dikke buik, de andere dikke benen, weer een ander wordt gelijkmatig overal een beetje dikker...

Als je minder beweegt dan normaal, moet je dus op je calorieën letten, en niet speciaal op je koolhydraten. Sterker nog: het is erg belangrijk dat je voldoende koolhydraten blijft eten, anders gaat je spijsvertering in de hongerstand, en kom je later des te sneller aan. Eet gewoon evenwichtig (dus neem producten uit elk vak van de voedingsschijf), maar blijf van tussendoortjes af, snoep niet, drink liever water of thee (zonder suiker) dan frisdrank, wees matig met alcohol, eet minder vet (maar neem wél margarine en vette vis)... Dan ben je gezond bezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De combinatie koolhydraten met vetten wordt door je lijf direct in vet opgeslagen.
Als ik minder (zo weinig mogelijk dus bijna niets) koolhydraten eet kom ik niets aan en val zelfs af, ook als ik genoeg calorien eet als er maar geen koolhydraten inzitten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals bij het 2-dagen dieet?
Dan mag je 2 dagen geen koolhydraten en de rest van de week met mate(als ik het goed heb)
Dat zou een goeie manier zijn op gewicht te blijven.
Maar bij mij gaat het niet om afvallen,ik heb ondergewicht en moet aankomen en daar heb ik moeite mee.