hoe lang blijft gemalen koffie goed in een glazen klempot?

Omdat ik tegenwoordig bijna geen `gewone` koffie meer drink heb ik nog veel gemalen koffie over in een zgn. klempot.
hoe lang kan ik die bewaren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K
fremar
6 jaar geleden
Licht kan invloed hebben op de smaak van koffie,een klempot is wel een goed idee maar dan liefst niet in glas.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag daarbij is ook of je de bonen zelf hebt gemaald of niet. Hele koffiebonen blijven namelijk een stuk langer goed dan gemalen bonen. Als de koffie zoals in jouw geval al gemaald zijn hebben factoren als vocht en hitte grote invloed. Het is dus belangrijk om je koffie hiervoor de behoeden.
Daarnaast heeft zuurstof veel invloed op de smaak van koffie. Om dat te voorkomen kan je de koffie luchtdicht afsluiten. In een vacuüm verpakking, maar bijvoorbeeld ook in een bewaarbus met een ventiel.

Het beste antwoord

Een paar weken.

Wanneer de verpakking opengeknipt is komt de gemalen koffie in aanraking met lucht en zuurstof. Dan begint meteen al het proces waarin de kwaliteit van de koffie achteruit gaat. In de eerste 24 uur verandert de smaak behoorlijk; daarna gaat het langzamer. Na twee weken is de gemalen koffie al zodanig in smaak veranderd dat deze muffig gaat worden.

Het is niet gevaarlijk of slecht voor je gezondheid om de oude koffie te drinken, maar het zal niet zo lekker meer geuren. Je moet de koffie echter niet meer gebruiken wanneer je die enige tijd bewaard hebt zonder een goede afsluiting, het op een of andere manier nat is geworden, en/of het vies ruikt of zichtbare schimmels bevat.

Een gesloten verpakking kun je het beste op een droge plek in de koelkast bewaren. Dan blijft het jaren goed. Betreft het een grootverpakking dan is aan te bevelen het dichte pak in de vriezer te bewaren. Haal je het uit de vriezer om te laten ontdooien, dan mag het niet meer terug worden gezet in de vriezer.

Dan kun je de resterende gemalen koffie in de originele verpakking oprollen totdat alle lucht eruit is. Doe er vervolgens een elastiek om en bewaar het in een lucht- en lichtdichte bus of koker die je in de koelkast plaatst. Zo verliest de koffie zijn kwaliteit minder snel.
Amadea
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Klopt met mijn ervaring!
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank u!
en hoe zit het met Senseo pads?
Amadea
6 jaar geleden
Zie voor antwoorden daarop https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/4596/best-senseo-koffie-pads-bewaren en https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/127298/smaak-koffie-koffiepads-datum
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebben jullie het over Robusta DE koffie?
Met Arabica uit Frankrijk of de Fransk-röst uit Zweden heb ik veel positievere ervaringen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb het over de DE mild en DE decaf.

Andere antwoorden (1)

Ergens tussen 10 jaar en oneindig.