Kan de huisarts een consult via de assistent achter de balie geven?
Ik had ineens zwarte vlekjes bij 1 oog en ook lichtflitsen in het donker. Ik ben 72 jaar en heb de dokter gebeld voor een consult. Het was te druk voor een consult en de assistent ging de dokter vragen wat ik moest doen en vertelde het de dokter. Als het een paar vlekjes zijn dan afwachten had de assistent gezegd. Het voelde voor mij niet goed op deze manier en belde het ziekenhuis, omdat ik xarelto slik, Daar zeiden ze dat ik met spoed moest komen en dat deed ik. Gelukkig zagen ze niets gevaarlijks en zeiden dat het om glasloslating ging en als ik een zwarte schaduw zou zien ik direct moest gaan bellen. Is het tegenwoordig normaal dat je consult via de baliemedewerkster loopt?
Ze overleggen idd steeds meer met de huisarts. Dat kan terwijl de patiënt aan de lijn hangt. Vervolgens zegt de assistente dan tegen de patiënt wat de huisarts zei.
Is dit een goede zaak? Nee, vind ik.
Maar het is helaas wel begrijpelijk. Doordat Nederland zo vergrijst, hebben steeds meer mensen de huisarts nodig. De 10 minuten per patiënt zijn ook vaak niet meer haalbaar omdat oudere patiënten een breder onderzoek nodig hebben voor één klacht.
Hierdoor mag de assistente meer vragen aan patiënten. Hierdoor overleggen zij steeds vaker kort met de huisarts. Dan krijg je idd een antwoord van de assistente.
Zij bepalen vooral of er spoed is of niet.
Verder kunnen ze triagelijsten hanteren om medisch advies te geven.
Bij twijfel vragen ze de huisarts om raad, voordat ze de patiënt adviseren.
Begrijpelijk? Ja.
Maar, ondanks alle goede bedoelingen, gaat het ook geregeld ‘mis’.
Iemand had laatst een hele lage bloeddruk, waarop de assistente het advies gaf om zout te eten. Terwijl deze persoon hart- en nierpatiënt is. Naar het geheel kijken, kunnen ze niet.
Zelf had ik laatst oorpijn. De assistente had nog een plekje en zei dat ze de trommelvliezen goed kon zien, er was niks aan de hand. Omdat ik het niet vertrouwde kwam de huisarts snel zelf even kijken en vloog weer weg. Klopt, ik had geen prop in mijn oren, maar wel een gehoorgangontsteking en ernstig ingetrokken trommelvliezen……, ofwel ik moest oordruppels gebruiken en antibiotica slikken. Tja….
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.