Wanneer moet je een tatanusprik halen?

Ik ben vandaag erg hard gebeten door een paard. Zo hard, dat het behoorlijk bloedde. Iemand zei mij dat ik een tetanusprik moest halen vanwege de bacteriën en zo...

Maar er zat een trui tussen mijn huid en de mond van het paard, dus dan kan je toch niet besmet geraakt zijn? Mij leek het wat overdreven om naar de dokter te stormen voor zo'n prik...Volgens mij is dat helemaal niet nodig. Maar voor de zekerheid toch maar even hier de vraag, want die ander was er heilig van overtuigd dat het moest omdat de plek bloedde...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Op je negende heb je de DKPT gehad als het goed is, weet je dit niet, vraag het dan aan je ouders, die is 15 jaar werkzaam, als je dus onder de 24 bent heb je zo'n prik dus niet nodig, wat niet zegt dat je niet even naar een arts moet gaan, deze kan kijken of het nodig is je wond te behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het staat mij bij dat voor een tetanusinjectie een geldigheid van negen jaar gerekend wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het ook niet vinden, onze huisarts zei, nadat mijn dochter door een hond was gebeten, dat ze 15 jaar beschermd was, in de link vind ik 10 tot 15 jaar.
www.gezondheidsplein.nl/dossier/20/232/vaccinaties.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller is 24
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Pelle, ik zou toch maar even naar de arts gaan, om de wonden te laten controleren, dan kan hij of zij je vertellen of een prik wel of niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had na advies met de dokter gebeld en moest inderdaad komen voor de prik, hij zei dat de DKTP-prik 10 jaar geldig is. Bedankt voor het advies!

Andere antwoorden (2)

Ik zou meteen even naar de eerste hulp gaan.
Toen ik werd gebeten door mijn kat moest ik ook meteen komen en aan de antibiotica vanwege allemaal infecties die ik er van zou kunnen krijgen.

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zo´n prik zeker halen. In het speeksel kunnen ook bacterien zitten, en dat kan door kleding heengaan. Zeker als je bloed (of gebloed hebt) kunnen die er doorheen gaan.