Is men zich bij een anafylactische shock bewust van de omgeving?

Tegenwoordig krijg ik een epipen mee als een vriendje van mijn zoon hier komt spelen. Hij is namelijk ernstig allergisch voor pistachenoten, cashewnoten en mango en kan daarvan in profylactische shochkraken. vandaar mijn vraag:

Als iemand in zo'n shock is, merkt hij dan nog iets van bijvoorbeeld mensen om hem heen? En heeft het dus zin om tegen zo iemand te praten of hem aan te raken? Voelt hij pijn?

9 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Erna55
9 jaar geleden
Ik heb ook vaak een vriendinnetje van mijn dochter meegehad, met epipen.
Daarvoor heb ik goed met de moeder de risico's besproken. Het kind zelf was heel verstandig. Toen 6 jaar. Ze heeft het me zelf nog eens uitgelegd: je mag dan in mijn broek prikken, dan krijg ik daarna een nieuwe!
Toch is het toen 2 keer bijna mis gegaan, ( via drup- ijs van een ander).
En bij een verjaarspartijtje heb ik zelf een hartverlamming gekregen toen ik merkte dat ik haar kwijt was.
Zat ze lekker in een speelhutje. Ik had haar verteld dat ik ( oen) wel even bang was geweest. Toen zei ze : iedereen is bang, maar jij zegt het. Gewoon. Ik mag nooit naar feestjes omdat de andere mama's niet bang durven zijn. Volgens de informatie die ik had gekregen zou ze in ademnood zijn en snel buiten bewustzijn raken. Het allerbelangrijkst: de epipen. Door kleren heen, infecties worden later opgelost. Te laat betekent dood. Dus eerst epipen, daarna denken of je haar moet troosten. Maar je kunt het ook aan het kind vragen. Wat zou er dan gebeuren, wat zou ik moeten doen?

Het beste antwoord

Het uiteindelijke gevolg van een shock is dat iemand het bewustzijn verliest. De bloedvaten verwijden zodat de druk wegvalt en uiteindelijk de hersenen niet meer genoeg zuurstof krijgen zodat iemand het bewustzijn verliest.

Maar het is de bedoeling dat de epi-pen voorkomt dat iemand echt in shock raakt. Op tijd ingrijpen is dan ook belangrijk: een anafylactische shock kan dodelijk zijn. Soms verliezen mensen bij een anafylactische reactie in een eerder stadium het bewustzijn: zij vallen dan flauw. Een anafylactische reactie kan zeer snel opkomen (binnen enkele minuten) en het verloop kan verschillen per persoon en per keer. Sommige mensen zijn bij een dreigende anafylaxie in staat om zichzelf te injecteren met de epi-pen, anderen verliezen vrij snel het bewustzijn en zijn dus echt afhankelijk van andere mensen om tijdig de injectie toe te dienen.

Naast bewustzijnsverlies kan het zuurstoftekort in de hersenen er ook voor zorgen dat iemand - voor hij het bewustzijn verliest of voor je de adrenaline toedient - heel angstig of verward is. Het is dan natuurlijk zinvol om iemand zoveel mogelijk gerust te stellen, maar het toedienen van de epi-pen heeft natuurlijk de eerste prioriteit.

Ik weet niet of je van de moeder van deze jongen ook duidelijke instructies hebt gekregen en of ze je heeft laten oefenen? Er is een oefenpen in de handel; ik weet niet of die standaard uitgegeven wordt aan mensen die een epi-pen bij zich dragen, maar het kan heel zinvol zijn om daar eens mee te oefenen. Dat is een pen zonder adrenaline en zonder naald, waarmee je jezelf bekend kunt maken met het mechanisme van de pen. Verder is goede instructie natuurlijk heel belangrijk; ik las onlangs nog een nieuwsbericht waaruit bleek dat veel mensen met zulke ernstige allergieën niet schijnen te weten dat je de naald tien seconden moet laten zitten voor je hem terugtrekt, zodat de adrenaline goed wordt opgenomen.

Het gebruik van de epi-pen heeft snel resultaat: de bloedvaten knijpen samen zodat de bloeddruk weer stijgt en zwellingen nemen af zodat de ademhaling verbetert. Was iemand buiten bewustzijn, dan komt hij/zij weer bij. Soms heeft iemand een tweede dosis nodig; vraag na bij de moeder of zij hier instructies over heeft gekregen en of ze een tweede pen heeft. Na gebruik van de pen moet altijd met spoed medische hulp (112) worden ingeroepen: de adrenaline onderdrukt niet de allergische reactie zelf, maar behandelt slechts tijdelijk de meest gevaarlijke en acute symptomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Super, dank je. Toch één correctie: het betreft hier niet de moeder maar de vader ;-)

Andere antwoorden (1)

Of je echt van bewustzijn kan spreken, durf ik niet te zeggen(nogal subjectief). Een patiënt kan zo ernstig verward zijn dat deze nog wel bij bewustzijn is, maar dat deze niet voor rede vatbaar is. Dat neemt niet weg dat tegen iemand praten altijd goed is (denk aan comateuze toestand).

Mijn moeder heeft dit enkele keren gehad, zij was niet meer voor rede vatbaar, maar er was nog wel een "bewustzijn". Mocht het vriendje van je zoontje dus in zo'n shock raken, epipen, 112 en proberen gerust te stellen, dit kan onbewust toch doorwerken.