Vierde Ziekte?

Ik Hoorde over de vierde ziekte, en het het opgezocht maar helaas niks nuttig kunnen vinden erover behalve de symptomen: Ziekte die gepaard gaat met koorts, lymfekliervergroting en een rode huiduitslag. dat heb ik dus behalve de koorts al heb ik niet snel last van koorts, als kind al niet. dus mijn vraag: weten jullie misschien wat het is/ of erder inhoudt want kwam niet verder dan ondeuidelijk de symptomen en/of er misschien ervaring mee? Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
10.1K

Het beste antwoord

Er bestaat een vierde en een vijfde ziekte en zelfs voor de dokter is dat moeilijk te onderscheiden.
Je huid vertoont rode vlekjes en je hebt ook koorts erbij. Er is geen medicijn voor, gewoon uitzieken.
Mijn ervaring is van 2 dochters die het allebei gehad hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een site voor je gevonden.

http://www.huisartsenpraktijkdewasserij.nl/Kinderziekten.doc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Er is inderdaad weinig verschil, ik bleek de vijfde ziekte te hebben.

Andere antwoorden (2)

De vierde ziekte (rubella scarlatina; Nederlandse naam: roodvonk) komt alleen bij kinderen onder de drie jaar voor en is gemakkelijk te verwarren met rodehond. Maar het heeft een opvallend kenmerk: het begint namelijk met een temperatuursverhoging die een dag of drie aanhoudt. Zodra de lichaamstemperatuur daalt, verschijnt de uitslag. Het zijn kleine rode vlekjes. Er komen geen complicaties bij voor, behalve dat er door de hoge koorts kans bestaat op stuipen. Er is geen speciale behandeling nodig.
Amadea
13 jaar geleden
Kinderziekten
Onder de bevolking komen allerlei ziekten voor. Sommige daarvan zijn zo besmettelijk dat kinderen de ziekte oplopen zodra ze ermee in aanraking komen.
Bij het doormaken van een ziekte maakt je lichaam antistoffen aan, die ervoor zorgen dat je een ziekte niet nog eens doormaakt. Het gevolg hiervan is dat een aantal ziekten vrijwel alleen op de kinderleeftijd voorkomt, volwassenen hebben immers vanuit hun eigen kindjaren antistoffen tegen de ziekte. Deze ziekten worden daarom kinderziekten genoemd. De meeste kinderziekten worden veroorzaakt door een virus of een bacterie. Vaak gaat de ziekte gepaard met vlekjes.

Stukje geschiedenis
In de vorige eeuw kende men slechts drie vlekjesziekten: mazelen, rode hond en roodvonk. Rond 1900 ontdekte men nog 3 andere ziekten met vlekjes. Men noemde deze achtereenvolgens vierde, vijfde en zesde ziekte. De vierde ziekte werd later toch als niet als aparte ziekte erkend. Het bleek een lichte vorm van mazelen te zijn. De vijfde en zesde ziekte bleken wél aparte ziekten te zijn en hoewel het verwarrend is om over een vijfde of zesde ziekte te spreken, terwijl er geen vierde meer is, worden de begrippen vijfde en zesde ziekte nog steeds gebruikt. De ziekten die na de zesde ziekte ontdekt werden kregen geen nummer meer, maar een naam om verdere verwarring te voorkomen.