Mag je jezelf laten testen op borstkanker op een jong leeftijd?

Elke twee jaar krijgen vrouwen tussen de 50 en 75 jaar een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek borstkanker. Maar waarom jonger dan 50 niet? Zijn hier kosten aan verbonden als je naar onderzoek vraagt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
2K
Erna55
8 jaar geleden
Er worden geen standaard borstonderzoek gedaan bij jonge vrouwen, omdat borstkanker in deze groep zeer sporadisch voorkomt.
Minder dan 1 op de 1000 vrouwen onder de 25 jaar krijgt borstkanker.

Antwoorden (3)

Het staat je uiteraard vrij je daarop te laten testen, dat is uiteraard toegestaan. Zeker wanneer je redenen hebt om te vermoeden dat je een verhoogde kans op borstkanker hebt. Of wanneer je er gewoon bang voor bent om dit te krijgen. Als het je bezig houdt moet je er inderdaad iets mee doen.
Of de kosten van dat onderzoek in aanmerking komen voor vergoeding door de verzekering, is een andere zaak. Wat ik zeker zou doen is naar je huisarts gaan (ik hoop dat het een vrouw is) en het met haar bespreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Ook mannen kunnen borstkanker krijgen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea; dat is zo waar. Bedankt voor je reactie en oplettendheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Amadea
Ja dat klopt (helaas). Alleen is de frequentie van borstkanker bij mannen zoveel lager dan bij vrouwen, dat men het risico niet zodanig inschat dat ook mannen getest worden. Maar wellicht kun je jezelf als man ook laten testen, bij voorbeeld als een man in jouw familie borstkanker heeft (gehad).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio; hoezo hoop je de huisarts een vrouw is? Ik begrijp dat het voor vrouwen minder vervelend kan zijn om zich te ontkleden voor een vrouwelijke arts, maar eigenlijk vind ik dat dat geen rol zou mogen spelen. Er zijn overigens aanwijzingen dat mannelijke artsen (gemiddeld gesproken uiteraard) beter zijn in borstonderzoek dan vrouwelijke artsen. Het is zeker ook voor mannen mogelijk om je te laten testen. Als borstkanker veel in de familie voorkomt dan kan er een genetische test gedaan worden om te zien of het gaat om een erfelijke vorm en of de man de betreffende genen draagt. Als dat het geval is dan wordt voor een man ook aangeraden regelmatig te laten testen; dat gaat ook via een mammografie, of eventueel een echo van de 'borsten.' De kosten voor een mammografie komen op ongeveer 90euro, maar die worden (met een aanvraag van de huisarts) vergoed vanuit de basisverzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ook liever door een vrouw onderzocht worden. Het is al onhandig om uit te spreken dat je, je zorgen maakt en dan kan het je belemmeren als een man dit moet onderzoeken. Overigens kan je ook overstappen naar een vrouwelijke huisarts als dit je tegenstaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind best wel dat je iemand kunt aanraden om te vragen of het mogelijk is om door een vrouw onderzocht te worden bij specifiek vrouwelijke problemen en een man bij specifiek mannelijke //als zij zélf aangeven dit als een drempel te ervaren//, maar ik vind het echt te voorbarig om dit al te benoemen als hier geen sprake van is. Het is voor lang niet iedereen een issue namelijk en dan praat je iemand potentieel een probleem aal dat daarvoor nog niet bestond. Persoonlijk interesseert het mij geen drol of een arts die mij onderzoekt of de verpleegkundige die mij katheteriseert een man of een vrouw is - misschien heb ik zelfs een lichte voorkeur voor mannen, wat ook irrationeel is natuurlijk. Dat zal wel puur komen door mijn persoonlijke ervaringen: ik heb nogal snel luxaties en vrouwen hebben daarbij nét wat sneller een "iiiieee bah"-reactie, terwijl de mannen meer zijn van "o leuk, een bouwpakket - mag ik voelen??" (Érg gegeneraliseerd, ik weet het..) Maar serieus: afgezien van die mensen die vanwege bijvoorbeeld een traumatische ervaring hele valide redenen hebben om niet door iemand van het andere geslacht aangeraakt te willen worden, maak je het jezelf echt heel moeilijk als je daar aan vasthoudt. Je zult het maar een keer nodig hebben. Een man die niet gewassen wil worden door een vrouw heeft bijvoorbeeld écht een probleem als hij ouder wordt en hulpbehoevend, want meer dan 95% van de verzorgenden in de thuiszorg is vrouw. Dus als het iets is wat je kúnt overkomen, dóe dat dan. Zo snel mogelijk.
tinus1969
8 jaar geleden
Min; zie mijn antwoord. Als er een test is op medische indicatie, betaalt de verzekering bovendien gewoon.
Vrouwen tussen de 50-75 vallen in de risicogroep, zij worden getest. (Niet allemaal, maar op geboortejaar eens in de zoveel tijd).
Wanneer jezelf het idee hebt borstkanker te hebben is je laten testen zeker een goed idee. Liever te vroeg dan te laat. Wanneer je iets vreemds merkt aan je borsten is het zoiezo slim om naar de huisarts te gaan (zeker iets als knobbeltjes etc.). Huisartsen voelen erg goed het verschil tussen een 'gezond' en een 'ongezond' knobbeltje. Verder kan je bij je huisarts ook navragen of het slim is om je te laten testen als het bijv. in de familie zit of je, je zorgen maakt. Als de huisarts je doorstuurt voor een borstkanker onderzoek wordt het vergoed door je zorgverzekering (je eigen risico hier buiten gelaten). Als je zonder verwijsbrief jezelf wil laten onderzoeken ligt dit er per zorgverzekeraar aan of het vergoed wordt en ik weet niet zeker of je je kan laten onderzoeken zonder verwijsbrief. Bij onzekerheden iniedergeval altijd naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
Nauwkeuriger; er is een bevolkingsonderzoek borstkanker waarbij alle vrouwen tussen 50-75 jaar regelmatig worden getest, ook als ze geen klachten hebben. Andere vrouwen mogen alleen worden getest op medische indicatie.

Voor het testen van (groepen) gezonde mensen is namelijk een aparte vergunning nodig ivm de Wet Bevolkingsonderzoek (WBO).

Je kunt altijd naar de huisarts gaan als je klachten hebt, of een specifieke reden om bezorgd te zijn (bv borstkanker in de familie).