wat is een dieetadvies voor mensen met de ziekte van crohn?

ik moet dit voor bio opzoeken maar ik kan het nergens vinden. telkens zie ik staan ''vezelrijke producten '' maar mogen ze dat nu wel of niet? of is er misschien een tabel waarin je het kunt zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Dat kan van patiënt tot patiënt verschillen. Mensen met Crohn moeten goed letten op het feit dat ze gezond eten. Echter geldt dat eigenlijk gewoon voor iedereen! Alleen voor hen is het belangrijker dan voor mensen zonder Crohn. Maar zoals ik al zei, kan dit heel erg verschillen. Sommige hoeven geen dieet, anderen weer vrij streng. Ook is het van belang of het de dunne darm betreft of de dikke darm. De mate van ontsteking, en of er al reeds door een ingreep een deel verwijderd is.

Als je van een rigoureus dieet kan spreken voor de darmen dan is dat wel het SC dieet. Dit is specifiek hierop gericht. Inclusief een wel en niet te eten lijst.
Link SC dieet naar hoofdpagina:
http://www.scdiet.nl/
Link naar de wel/niet lijst van voeding:
http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php

Wat andere sites om je in te lezen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=58
http://www.crohn.nl/26/Weet-wat-je-eet.html

Het is echt heel afhankelijk van hoe het met de patiënt gaat (wat dus per individu onderzocht moet worden) en hoe goed de medicijnen werken. Onze specialist zegt ook: "In principe moet je alles kunnen eten, anders doe ik mijn werk niet goed genoeg." (Daar zit natuurlijk wel marges in en opvlamming is daarbij natuurlijk ook uitgezonderd van die uitspraak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keurig antwoord...plus+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Jij kunt het weten vuurvlinder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks. Tja ik moet toch een beetje goed voor me vriendin zorgen hé ;)

Andere antwoorden (5)

Het is niet zo vreemd, dat je geen dieet voor mensen met de ziekte van Crohn kunt vinden. Zo'n dieet is er niet.
Als er sprake is van een dieet, dan zal dat voor iedere patient anders zijn. Door een ontsteking in de darm, bestaat er een kans dat er te weinig voedingsstoffen worden opgenomen. In dat geval is het raadzaam contact op te nemen met een dietist, die kan uitzoeken welke voedingsstoffen dat zijn. M.i. is dat geen dieet, maar een soort advies, om zoveel mogelijk gezond te (blijven) eten.

"Doordat een ontstoken darm minder voedingsstoffen opneemt kan er een tekort ontstaan. Door gevarieerd en regelmatig te eten met voldoende te drinken kan dit in het algemeen voorkomen worden. Een speciaal dieet is daarom in het algemeen niet noodzakelijk. In het geval dat de ziekte hevig is, kan door invulling van het voedingsdagboek gekeken worden in hoeverre er bijvoorbeeld tekorten zijn met betrekking tot de hoeveelheid energie, eiwit, natrium en vocht."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de volgende website kan je meer informatie vinden over Crohn en voeding:
http://www.crohn-colitis.nl/crohn/crohn/voeding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige:

Zoals hierboven beschreven is er niet echt een dieet.
Wel worden en aantal producten afgeraden.
Denk aan alcohol, roken, en zware specerijen.

ikzelf eet extra goed fruit, groente etc etc omdat ik weet dat niet altijd alles at ik et ook goed opgenomen wordt. ik overdrijf dus wat met gezonde voeding.

Zelf heb ik snel last van zaken als patat, veel vlees, en moeilijk verteerbare producten.

Belangrijk is dus: eet voldoende uit de schijf!!!!

Vezelrijk is ook belangrijk, maar juist op periodes dat ik een opvlamming heb kan het bij mij wel eens averechts werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook een even bij deze link naar onze eigen database, deze meneer/mevrouw heeft een dieet gevonden dat voor hem/haar heel goed werkt bij de ziekte van Crohn: het SDdiet.

http://www.goeievraag.nl/vraag/scdiet-ziekte-crohn-controle-houd.91605

Toegevoegd na 46 seconden:
Pardon, SCdiet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is afhankelijk van persoon tot persoon, ikzelf heb de ziekte van Crohn en kan NIET tegen ajuin,vettig voedsel, pruimen, frieten. Het zijn dus niet de vezelrijke voeding maar de verzelarme voeding die de ziekte mede helpt verslechteren. Onlangs is er op onderstaande link ( www.darmwereld.be of www.crohnforum.be of crohnsite.be ) een grote voedselenquete gepubliceerd.
Ga gerust eens kijken .
http://www.crohnsite.be/images/stories/voor_artikels/voedingsenquete_volledig.pdf