Klopt het dat bij patiënten met (aangeboren) hydrocephalus vaak PDD-NOS voorkomt?

Dat heb ik eens gehoord, dat er door de hersenbeschadiging van de hydrocephalus vaak ook PDD-NOS (of andere stoornissen) veroorzaakt worden. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Hydrocephalus is een aandoening waarbij er teveel vocht in de hersenen aanwezig is. In de volksmond wordt dit een waterhoofd genoemd. Dit overmaat aan vocht zorgt voor overdruk in de hersenen waardoor hersenfuncties kunnen worden aangetast. Bij een aangeboren hydrocephalus zal er sprake zijn van een verhoogde kans op zware mentale retardatie. De baby wordt dan geboren met sterk gereduceerde hersenen.

Een waterhoofd kan ook het gevolg zijn van een ongeval. In alle gevallen ontstaat het waterhoofd door een belemmering in de natuurlijke afvloei mogelijkheid van het hersenvocht of door een te grote productie van het hersenvocht, dit kan op verschillende niveaus optreden.

De druk kan mechanisch genormaliseerd worden door het plaatsen van een drain, waarlangs het vocht kan worden afgevoerd. Ingeval van besmetting tijdens de zwangerschap kan er vaak medicamenteus ingegrepen worden. Tegenwoordig kan met een endoscopische operatie de vloer van de derde ventrikel worden geopend. Zo wordt een natuurlijke bypass gemaakt en is een drain niet meer nodig.

Het bovenstaande impliceert dat het onwaarschijnlijk is dat deze aangeboren hydrocephalus PDD-NOS veroorzaakt.