Is teveel fruit echt gevaarlijk?

Direct na de opkomst van de smoothie-rage kwamen al de doemcommentaren over een teveel aan fructose (fruitsuikers). Anderen wuiven die gevaren weg. De voedingsexpert Julia Kang eet zelfs kilo’s fruit per dag en heeft het werkwoord fruiten ingevoerd.
Mijn vraag is: zijn er gevallen bekend van mensen die gezondheidsschade leden door te veel fruit te eten, of betreft het slechts een theoretische kans?

Weet jij het antwoord?

/2500

Fruit is gezond, dat weet iedereen. Maar te veel fruit is niet goed voor je. Fruit bevat natuurlijk veel vitamines en veel vezels, maar fruit bevat ook veel suikers. De suikers in fruit zijn geen geraffineerde suikers, maar ook van deze vruchtensuikers kunnen we overgewicht krijgen als we er teveel van binnenkrijgen. Een tweede reden om op te letten met fruit is dat fruit ook zuren bevat die het tandglazuur aan kunnen tasten. Let dus op met de hele dag fruit eten.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...

Omdat je nadrukkelijk fructose noemde in je toelichting: Fruit bevat veel fructose (overigens wisselt de hoeveelheid fructose per fruitsoort). Fructose heeft twee nadelen: -Fructose kan darmklachten veroorzaken; fructose-intolerantie komt veel voor. -Fructose wordt alleen door je lever verteerd. Alle fructose die je eet, wordt dus vanuit je bloed opgenomen door je lever (glucose wordt ook juist opgenomen door spiercellen). Je lever kan verschillende dingen doen met die fructose, maar (tenzij je een hongerdieet volgt) een groot deel wordt omgezet in vet en als vet in je lever opgeslagen, met als gevolg leververvetting. Los daarvan heeft fruit de andere genoemde nadelen: Het is eenzijdig eten en bevat geen of weinig: -eiwit (plantaardig eiwit is ook van slechtere kwaliteit); -mineralen als ijzer en jodium; -vitamine D en vitamine B12.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_mal...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/...

Ik wil aan bovenstaande (prima) antwoorden toevoegen dat een teveel aan welke soort voeding dan ook slecht voor je kan zijn. Ons lichaam kan heel goed omgaan met gevarieerde voeding, vandaar dat de schijf van vijf (zelfs met haar jaarlijkse wijzigingen) een prima graadmeter is voor gezonde en vooral gevarieerde voeding is. Fruit en groentes zijn gezond vanwege onderandere vitamines mineralen en vezels. Echter, een teveel aan vezels kan voor problemen in de darmen en ontlasting zorgen. Om daar aan te komen heb je een behoorlijk eigenaardig dieet nodig van pak en beet aardappels, (rogge) volkorenbrood, fruit en groente; en dat in een bijzonder grote hoeveelheid. Of het gevaarlijk is; het is risicoverhogend voor bepaalde complicaties op latere leeftijd. Redelijk relatief dus. Bedenk je dat je lichaam ook moet wennen aan een bepaald eetpatroon. Hoe gevarieerder je eet, des te beter je lichaam zich kan aanpassen. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx https://www.personalbodyplan.com/vezels-kan-je-er-teveel-van-binnenkrijgen/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100