Is teveel fruit echt gevaarlijk?

Direct na de opkomst van de smoothie-rage kwamen al de doemcommentaren over een teveel aan fructose (fruitsuikers). Anderen wuiven die gevaren weg. De voedingsexpert Julia Kang eet zelfs kilo’s fruit per dag en heeft het werkwoord fruiten ingevoerd.
Mijn vraag is: zijn er gevallen bekend van mensen die gezondheidsschade leden door te veel fruit te eten, of betreft het slechts een theoretische kans?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
In een smoothie eet (drink) je de verkeerde (minder van de goede) dingen.
Eenzijdig eten is nooit goed. Maar fruit ETEN is goed.
Te (van wat dan ook, behalve te-vreden) is nooit goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De gezondheidsschade van raw vegans/fruitarians of hoe ze zich ook noemen, zijn o,a. een tekort aan vitamines en mineralen (vooral de in vet oplosbare vitaminen en ijzer en zo), een verhoogde kans op diabetes en gebitsschade (veel gaatjes). Afhankelijk van de persoon kunnen er allerlei andere klachten voorkomen, zoals een opgeblazen gevoel, aankomen/afvallen, oververmoeid zijn/geen energie, hoofdpijn e.d.. Veel zogezegde 'voedingsexperts' zijn online bloggers die geen voedingswetenschappelijke achtergrond hebben en pseudo-wetenschap de wereld in brengen. Lekker veel groente en fruit eten is zeker gezond, maar een teveel aan suiker doorgaans niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoelde niet smoothie i.p.v. de normale maaltijd, maar er aan toegevoegd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Te veel van welk voedsel dan ook is altijd gevaarlijk.
Daarom heet het ook: "te veel" !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In dat geval kun je beter een groente-smoothie nemen voor extra vitamines.Een fruitsmoothie bevat vaak meerdere stukken fruit, dan krijg je per smoothie teveel suiker binnen. Het zal van je genen afhangen of je daar verder last van krijgt, maar het heeft invloed op je insuline.
tinus1969
6 jaar geleden
Als je smoothies eet in aanvulling op ander eten, ga je natuurlijk overeten.
Cryofiel
6 jaar geleden
Het gaat om de balans - zoals eigenlijk altijd.

Antwoorden (3)

Fruit is gezond, dat weet iedereen. Maar te veel fruit is niet goed voor je. Fruit bevat natuurlijk veel vitamines en veel vezels, maar fruit bevat ook veel suikers. De suikers in fruit zijn geen geraffineerde suikers, maar ook van deze vruchtensuikers kunnen we overgewicht krijgen als we er teveel van binnenkrijgen. Een tweede reden om op te letten met fruit is dat fruit ook zuren bevat die het tandglazuur aan kunnen tasten. Let dus op met de hele dag fruit eten.
fremar
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Rare min. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Steeds is beweerd door de voedselindustrie dat suiker ongelofelijk slecht is . En hun chemische-nep-zoetjes zouden geweldig goed zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is hun beweringen nog nooit bewezen, maar het omgekeerde wel!
MAAR teveel is altijd teveel en suiker is wel slecht voor de tanden, vooral in combinatie met zuur.
Omdat je nadrukkelijk fructose noemde in je toelichting:

Fruit bevat veel fructose (overigens wisselt de hoeveelheid fructose per fruitsoort). Fructose heeft twee nadelen:
-Fructose kan darmklachten veroorzaken; fructose-intolerantie komt veel voor.
-Fructose wordt alleen door je lever verteerd. Alle fructose die je eet, wordt dus vanuit je bloed opgenomen door je lever (glucose wordt ook juist opgenomen door spiercellen). Je lever kan verschillende dingen doen met die fructose, maar (tenzij je een hongerdieet volgt) een groot deel wordt omgezet in vet en als vet in je lever opgeslagen, met als gevolg leververvetting.

Los daarvan heeft fruit de andere genoemde nadelen: Het is eenzijdig eten en bevat geen of weinig:
-eiwit (plantaardig eiwit is ook van slechtere kwaliteit);
-mineralen als ijzer en jodium;
-vitamine D en vitamine B12.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima om het verschil tussen die twee woorden duidelijk uit te leggen. Ze lijken veel op elkaar maar zijn dat zeker niet.
Ik wil aan bovenstaande (prima) antwoorden toevoegen dat een teveel aan welke soort voeding dan ook slecht voor je kan zijn. Ons lichaam kan heel goed omgaan met gevarieerde voeding, vandaar dat de schijf van vijf (zelfs met haar jaarlijkse wijzigingen) een prima graadmeter is voor gezonde en vooral gevarieerde voeding is.

Fruit en groentes zijn gezond vanwege onderandere vitamines mineralen en vezels. Echter, een teveel aan vezels kan voor problemen in de darmen en ontlasting zorgen. Om daar aan te komen heb je een behoorlijk eigenaardig dieet nodig van pak en beet aardappels, (rogge) volkorenbrood, fruit en groente; en dat in een bijzonder grote hoeveelheid.

Of het gevaarlijk is; het is risicoverhogend voor bepaalde complicaties op latere leeftijd. Redelijk relatief dus. Bedenk je dat je lichaam ook moet wennen aan een bepaald eetpatroon. Hoe gevarieerder je eet, des te beter je lichaam zich kan aanpassen.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx
https://www.personalbodyplan.com/vezels-kan-je-er-teveel-van-binnenkrijgen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Teveel aan vezels geven vaak vooral een teveel aan gasvorming en daardoor druk op je ingewanden en zorgen voor een zachte ontlasting. Als je Nederland gewend bent met het eeuwige vezeltekort met bijbehorende verstopping en in een ander land krijg je te maken met het daar normale vezelrijke voeding, nou dan zal wat beleven.
Ik woon nu in Zweden en eet nu 50% het normale Zweedse brood en 50% slap wit brood. Zo krijg ik ongeveer 4% voeding-vezels binnen tegen 2,5-3% in Nederland.
Dat is voor mij precies goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Zweden is brood vaak rogge toch? Dat geeft de dagelijkse vezelinname sowieso een boost.
tinus1969
6 jaar geleden
@Dekay, en de vraag is of al die rogge/vezels wel zo gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rogge zijn stukken gezonder dan reguliere granen, hetzelfde geld voor o.a. spelt. En ja, vezels zijn inderdaad gezond voor je darmen, te weinig vezels per dag kan op latere leeftijd voor darmproblemen zorgen.