Is knoflook bloeddruk verlagend en ui bloeddruk verhogend?

6 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij moet je er voor enig effect wel behoorlijk veel van eten. Omdat ik ooit een klokje heb horen luiden, maar de klepel weer eens spoorloos is, heb ik nog even op internet gezocht.
Op deze (volgens mij betrouwbare) website staat dat het wat de knoflook betreft tenminste 15 teentjes moeten zijn: https://www.gezondheidsplein.nl/specials/voeding/discussieer-mee/knoflook-is-gezond/item44213 Misschien wel goed voor jouw bloeddruk dus, maar minder voor die van je naasten ;-)

Het beste antwoord

Zowel knoflook als uien behoren tot één en dezelfde plantenfamilie en hebben dus veel dezelfde eigenschappen of bevatten veel van dezelfde stoffen. Het zou dan raar zijn als de ene bloeddrukverlagend en de andere juist verhogend zou werken.
Dit is dan dus ook niet zo....beiden werken bloeddrukverlagend.

Deze plantenfamilie heet 'Allium' en wordt ook wel 'look' genoemd. Dat betekent dan ook dat de looksoorten die wij als kruiden gebruiken, zoals bieslook en daslook, eveneens gezond voor het bloed zijn. Prei behoort daar overigens ook toe. Preisap wordt daarom ook vaak aanbevolen voor mensen met een hoge bloeddruk.

Van deze onderstaande vier natuurlijke bloeddrukverlagende middelen is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat ze effect hebben;
Knoflook,
Uien,
Kaneel,
Kardemom.

Uiteraard zijn er nog meer goede voedingsmiddelen die gunstig uitwerken op het bloed, lees dit maar eens als het je interesseert;
http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/voedingsadvies-bij-hoge-bloeddruk.html
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antwoord: Ja knoflook is bloeddruk verlagend en uien ook!
-------------------------------------------------------------------------
Ja knoflook kan bloeddruk verlagend werken bij patiënten met onbehandelde hypertensie.
-----Een nieuwe Australische studie toont aan dat knoflook ook een nuttige aanvulling vormt op medicijnen tegen hoge bloeddruk.-----

[Alleen in overleg met arts medicatie veranderen, wel goed om het gewoon tijdens je maaltijden te gebruiken. ]

"Goed voor het hart
Het is al langer bekend dat knoflook goed is voor het hart. Zo hebben voorgaande studies aangetoond dat knoflook cholesterolverlagend werkt en het de bloeddruk omlaag stuwt bij mensen met onbehandelde hypertensie. Onderzoeker Karin Ried stelt dat dit het eerste onderzoek is waarbij het effect van knoflook is aangetoond als aanvulling op bestaande medicijnen tegen hoge bloeddruk bij patiënten met behandelde maar ongecontroleerde hypertensie." (bron)

Iets wat generatie op generatie doorgegeven wordt, zoals bv kruiden of andere voedingsmiddelen die als geneeskrachtig middel te boek staan, daar moet toch een kern van waarheid in zitten. Als het niet zou helpen, zou het ook niet al duizenden jaren doorgegeven worden.

Echter meten=weten!
Dus met de wetenschap dat de moderne geneeskunde het eens is dat bepaalde voedingsmiddelen en kruiden goed zijn voor je bloeddruk, kan je stimuleren om vaker een UI of wat KNOFLOOK in je maaltijden te verwerken.