Waar zit de ossenhaas bij een koe?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Ivana
7 jaar geleden
Volgens mij nergens, want een koe is geen os.
amc
7 jaar geleden
Een os is inderdaad een gecastreerde stier. Toch hebben runderen een 'ossenhaas' en koeien die nog geen kalf hebben gehad en nog geen twee jaar oud zijn (een vaars dus) hebben de meest malse ossenhaas.
Stierenvlees heeft weinig vet vooral in de spieren,
en wordt daarom sneller droog tijdens het bakken. Een os echter heeft daarentegen meer vrouwelijk hormonen en daarmee ook meer marmering dan echt stierenvlees en is dan ook malser.
Zou de ossenhaas alleen bij een os te vinden zijn, dan was het een heel duur, want zeldzaam stukje vlees geworden ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
@Ivana Ossenhaas De ossenhaas zit in de rug van het rund, in de buurt van de lende. Het wordt gescheiden van de lende door de ruggewervels. De haas bestaat uit drie dele; de kop, het middenstuk en de punt. De kop is het meest edele vlees en wordt veelal gebruikt als Chateaubriand. Het middenstuk wordt gesneden als tournedos en de punt wordt het meest gebruikt voor ossenhaaspuntjes oftewel biefstukpuntjes.
Ivana
7 jaar geleden
@ronron1212 Even duidelijk: Een os is een rund, maar een koe die ook een rund genoemd mag worden heeft daarom nog geen ossenhaas.
Kan je het nog volgen. De benaming is dus verkeerd!
ronron1212
7 jaar geleden
@ivana Het vlees van een koe heeft verschillende namen het stuk dat we ossenhaas noemen is het lekkerste stuk van een koe. Dat heeft dus niets met ossen te maken. Ga eens bij de slager vragen.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.meerdanvlees.nl/page/67/welk-deel-van-de-koe
@Ivana
Ivana
7 jaar geleden
Het gaat mij om de taalkundige onjuistheid. Verder kan me die ossenhaas niet schelen.
amc
7 jaar geleden
@Ivana; heb je mijn reactie wel gelezen? Hij staat direct onder jouw reactie.

Antwoorden (1)

De ossenhaas is een deel van de lende (rug) van het rund. Deze spier, de musculus psoas major, ligt op de lendenwervels, in de buikholte en loopt via het bekken door tot het bovenbeen bij de heup. Het heeft een fijne structuur en vrijwel geen vet of bindweefsel; dit maakt het dan ook het meest malse vlees van het rund.

Het vleesdeel wordt nog opgesplitst in vier delen: de kop van de haas, het middenstuk, de punt en de (niet eetbare) ketting van de ossenhaas.

De kop staat ook bekend als chateaubriand (als er een dubbele portie van gesneden wordt), het middenstuk in een enkele portie als tournedos en het staartstuk als filet mignon indien deze in hapklare brokken zijn verdeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie voor de exacte plek onderstaande bron (Engels: Tenderloin).
SimonV